Vrh HRZ-a osobno testira Rafale koje nam nude Francuzi. Cijena prava sitnica

Ilustracija Tim Felce (Airwolfhound)

Visoka delegacija Hrvatskog ratnog zrakoplovstva ovih dana boravi u Francuskoj, kako bi se iz prve ruke upoznali s borbenim avionima Rafale koje je Francuska ponudila Hrvatskoj u sklopu postupka nabave novih višenamjenskih borbenih zrakoplova.

U hrvatskoj delegaciji su zapovjednik HRZ-a general Michael Križanec, zapovjednik 93. krila HRZ-a u bazi Zemunik brigadir Željko Ninić te zapovjednik borbene eskadrile HRZ-a pukovnik Christian Jagodić. Oni će, kako doznajemo, osobno “testirati”, odnosno provjeriti tehničko stanje 12 rabljenih aviona Dassault Rafale u posljednjem operativnom standardu F3R, koji se Hrvatskoj nude za oko milijardu eura. Francuski avion, po mišljenju vojnog analitičara Jana Ivanjeka, bez ikakve dvojbe je najmoćniji i najubojitiji avion koji se Hrvatskoj nudi.

Podsjetimo, Amerikanci su nam ponudili nove F-16 Block 70 za 1,8 milijardi dolara, Šveđani rabljene Gripene C/D za oko milijardu eura, a Izraelci rabljeni F-16 Barak za oko milijardu dolara.

Prema riječima Jana Ivanjeka, ponuđeni Rafale imaju još više od pola letnih resursa koji trenutačno iznose 7000 sati naleta. Hrvatskoj bi, pak, bili isporučeni u produljenim resursima od 9000 sati leta.



Francuski borbeni avion u operativnu je upotrebu ušao tek 2007. godine i Francuska ga namjerava koristiti do 2060. godine. Kao i američki F-16 Block 70 pripada 4,5 generacija borbenih zrakoplova te raspolaže s najsuvremenijim radarskim (AESA, RBE2 AA) i senzorskim sustavima (IRST, OSF u nosu aviona) koji mogu detektirati zračne ciljeve udaljene do 100 kilometara, bez ikakvih elektromagnetskih emisija, piše Slobodna Dalmacija.

Dokazao se u Libiji

Rafale je jedini među kandidatima dizajniran kao avion sa smanjenim radarskim odrazom, koji iznosi samo 0,1 četvorni metara, dok je odraz F-16 oko 1 četvornog metra.

U odnosu na druge kandidate, Rafale jedini ima dva Snecma M88 motora najveće ukupne snage 150 kilonjutna koja mu omogućuje da ponese najviše ubojitog tereta, čak 9500 kilogram na 14 podvjesnih točaka. Zbog snage motora i aerodinamike, jedini je kandidat koji može superkrstariti, dakle održavati nadzvučnu brzinu bez dodatnog sagorijevanja i to do 1,4 macha sa šest raketa zrak-zrak.

Rafale je svoje mogućnosti iskazao u borbenim operacijama u Libiji gdje su jedini izvršavali svoje zadaće bez pratnje drugih lovaca i aviona za proturadarsko djelovanje i prigušivanje protuzračne obrane. Sat naleta rabljene verzije Rafalea ponuđene Hrvatskoj, po mišljenju vojnih stručnjaka, ne bi trebao biti skuplji od 17 do 18 tisuća eura.

Komentari