Najavljuje se da će HŽ voziti brzinom od 120 kilometara na sat. Pitate se kako? Evo što kaže stručnjak

Ilustracija

Vlakovi u Hrvatskoj voze rijetko, kasne, spori su i s obzirom na uslugu koju pružaju, cijene su visoke. Najavljuju se velike investicije, najviše iz europskih fondova koje bi mogle nešto i promijeniti.

HŽ kreće u najvećoj investiciju dosad financiranu europskim novcem – radi se o obnovi pruga prema Rijeci – 2,3 milijarde kuna za dionicu do Karlovca.

“Europska unija donijela je odluku gdje je prioritet željeznički i vodni prijevoz. Riječki pravac, dio do Karlovca, tek je početak velikog projekta – izjavio je u emisiji “Dobro jutro, Hrvatska” Saša Subotić, savjetnik u sektoru za promet i veze HGK-a.

Prosječna brzina vlakova u zemljama Europske unije je oko 120 km/h, u nekim zemljama i oko 190 km/h. U Hrvatskoj je prosječna brzina vlakova 50 km/h i to je, naravno, jedan od razloga zašto ljudi odlaze na posao osobnim automobilima, a ne željeznicom. Od Zagreba do Splita voze dva vlaka, a putovanje traje 5 i pol sati, pa nije ni čudo da ljudi putuju autocestom.



Zašto je tome tako, pokušao je objasniti Subotić. Napomenuo je da je Hrvatska bila u ratu i da je željeznička infrastruktura dosta uništena. A ona je puno skuplja za održavanje nego što su autoceste, kaže. Prošlu godinu je riječka pruga slavila 150 godina. Veliki dio problema dolazi i zbog nedostatka ljudi. Jer prije 10 godina u HŽ-u je bilo zaposleno 45 tisuća ljudi, sada ih je oko 10 tisuća.

“Imamo mrežu od 2 i pol tisuće km s tristotinjak mostova i tunela koji se moraju održavati i to je jedan od problema za nisku brzinu naših vlakova. Fale ljudi za održavanje pruga”, kaže Subotić za HRT.

“U prometu je uvijek važno da se treba graditi infrastruktura. Ako hoćete da vam dođu tereti, da imate tranzit kroz zemlju, da se povećaju putnički prijevozi, trebate imati kvalitetnu i napravljenu infrastrukturu. Sve će to doći kada netko nađe svoj interes, to nam je povijest pokazala”, kaže Subotić i napominje da smo zadnjih 30 godina promijenili 6 ili 8 strategija prometnog razvitka. U nekim trenucima su one i bile korisne, samo što se nije radio “follow – up”.

Napokon imamo Nacionalni plan, kaže Subotić i tvrdi da će narednih 10 godina željeznički sektor imati svijetlu budućnost.

“Trebalo bi prometovati oko 60 novih garnitura putničkih vlakova i to prosječnom brzinom od 120 km/h, dakle prepolovit će se vremena vožnje i za Split i za Rijeku. Očekuje se da se minimalna brzina podići na 80 km/h”, najavljuje i naglašava da su do sada svi projekti bili realizirani iz sredstava EBRD-a i Svjetske banke, a u novoj strategiji koju napokon imamo, prvi put ćemo imati financiranje iz europskih fondova, a radi se o 3 milijarde eura.

“Do jučer smo bili u paneuropskim koridorima, sada kada smo članovi EU-a određeni pravci koji prolaze kroz Hrvatsku su tzv. “Core Network” i važno je da su dobro razvijeni”, kaže.

Komentari