Sindikati traže da se vrate u promet svi ukinuti vlakovi

ilustracija

Vodstvo Sindikata prometnika vlakova Hrvatske zatražilo je u četvrtak da se od. 1. ožujka u promet vrate svi vlakovi koji su u prosincu ukinuti zbog epidemioloških mjera jer se epidemiološka situacija poboljšava.

“Mi ćemo danas uputiti premijeru Andreju Plenkoviću i ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću i svim županima dopis da se izvrši pritisak na Upravu HŽ-a Putničkog prometa da se 1. ožujka 2021. vlakovi po voznom redu vrate u promet”, istaknuo je na konferenciji za novinare u Splitu predsjednik Sindikata prometnika vlakova Hrvatske Mario Grbešić.

Kako je rekao, svi župani s kojima je taj sindikat razgovarao rekli su da će linije koje su ukinute zbog epidemioloških mjera biti vraćene u promet 1. ožujka, ali prije nekoliko dana iz HŽ-a Putničkog prometa poslan je dopis HŽ-u Infrastrukture u kojem se traži da se vlakovi “i dalje ukidaju”.


“Od 23 prosinca 2020. zbog epidemioloških mjera ukinut je promet vlakova na liniji Zagreb – Split i na liniji Osijek – Rijeka te na još 100 lokalnih linija. U dopisu HŽ- a Putničkog prometa upućenom HŽ-u Infrastrukture navodi se kako se, osim produženja njihovog neprometovanja, uvodi ukidanje vlakova na još nekoliko lokalnih željezničkih linija”, rekao je Grbešić.

Po njegovim riječima, HŽ Putnički promet obmanjuje javnost ukidajući vlakove pod izlikom trenutačne situacije s pandemijom covida iako su ublažene epidemiološke mjere koje su bile uvedene u prosincu 2020. – ukinuta su ograničenja kretanja, otvorile su se škole i fakulteti.

Istaknuo je kako nijedna zemlja u okruženju u željezničkom prijevozu ne provodi takve epidemiološke mjere.

Grbešić je podsjetio da je HŽ Putnički promet 2018. godine s Vladom potpisao ugovor za usluge od općega gospodarskog interesa u javnom željezničkom prijevozu, poznatiji kao PSO ugovor.

“Na temelju tog ugovora od 2018. do 2028. iz državnog proračuna HŽ Putnički promet dobit će 4,5 milijarda kuna subvencija, a od toga tijekom 2021. dobit će 474 milijuna radi nastavka vožnje vlakova bez obzira na broj putnika koje prevoze”, rekao je Grbešić.

Posebice je upozorio kako je ukidanjem linija u željezničkom prijevozu pogođena Dalmacija s gotovo milijun stanovnika.

Također je podsjetio kako je Europski parlament 2021. godinu proglasio godinom željeznice i kao glavni cilj naveo promicanje željezničkog prijevoza kao održivoga, inovativnog, međusobno povezanog, sigurnog i cijenom pristupačnog prijevoza.

“Što mi radimo u Hrvatskoj? Ukidamo vlakove i zatvaramo kolodvore”, zaključio je Grbešić.

Predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske Zoran Maršić je istaknuo kako je Hrvatska kao članica Europske unije prihvatila ciljeve njezine strateške politike i obvezala se da će do 2030. godine 30 posto teretnog prometa prebaciti s ceste na željeznicu, a do 2050. prebacit će 50 posto tog prometa na željeznicu.

“Hrvatska se također obvezala da će do 2030. godine 50 posto putničkog prometa biti prebačeno na željeznicu”, rekao je Maršić i dodao kako “ozbiljne zemlje Europske unije ubrzano ulažu u željeznički promet kako bi ostvarile taj cilj radi smanjenja štetnih plinova, a Hrvatska ne ide u tom smjeru”.

“Ako HŽ infrastruktura ne bude ulagala u željezničku infrastrukturu, vlakovi će voziti 30, 40 ili 50 kilometra na sat, to neće biti konkurentna usluga jer se nitko neće voziti takvim prugama”, upozorio je Maršić i dodao kako HŽ Putnički prijevoz ni u jednom dugoročnom planu nema planiranu nabavu voznog parka.

Regionalni koordinator Sindikata prometnika vlakova Hrvatske za jug Ante Kunčić je istaknuo kako u Dalmaciji odumire željeznički promet.

“Na relacijama Knin – Zadar i Ploče – Metković uopće više ne prometuju putnički vlakovi. Šibenik nedjeljom i blagdanom nema niti jednog putničkog vlaka. To je sramota”, poručio je Kunčić.

Upozorio je da bi 150 radnika moglo postati višak s ukidanjem noćnog rada na svim kolodvorima od Gospića do Splita, kao što to, kako je rekao, najavljuje HŽ Infrastruktura.


Komentari