Proslavljeni pilot o ponudama ratnih zrakoplova: Favoriti su mi tri ponude

Brigadir Ivan Selak. Photo: Boris Scitar/PIXSELL

Unatoč korona krizi i već postojećoj proračunskoj rupi, prošlog je tjedna potvrđeno da Hrvatska ponovno ide u veliki i strašno skupi posao – nabavu borbenih aviona. 

Znamo da imamo četiri opcije, od kojih su tri iste kao i na neslavno propalom, preklanjskom natječaju – Amerikanci nam nude nove F-16-ice, Šveđani nove Gripene, a Izrael ponovno iste F-16 Barake, ovog puta s američkim blagoslovom. 

Osim da vrhovni zapovjednik otvoreno favorizira Amerikance, malo toga još sa sigurnošću znamo – cijenu paketa, model plaćanja i rok isporuke. 

“Ja od te četiri ponuda imam favorita, favoriti su mi tri ponude, francuski, američki avion i Gripen. O četvrtoj ponudi nisam promijenio mišljenje”, rekao je za Vijesti.hr proslavljeni pilot Ivan Selak na pitanje tko mu je od četiri ponuđača favorit.

“Što se isplati ili ne – ja nemam pojma o ponudi, ne znam koji su naši zahtjevi, ambicije, prioriteti. Apsolutno ne znamo ništa. Ja mogu govoriti o F-16 70/72, to je vrhunski stroj”, jasno će Selak.

Selak je i dalje protiv rabljenih izraleskih Baraka…

“Barak je avion kojeg su Izraelci nabavili za sebe, svoju taktiku ratovanja, s kraja 80-ih godina. Koristili su ga Izraelci i to mu je najveća mana. Iskoristili su taj avion do kraja. Taj avion Izraelci mogu koristiti i dalje. Kao ciljni avion”, kaže.

Neki misle da bi švedski Gripeni možda bili adekvatniji za malu zemlju poput Hrvatske jer, za razliku od F-16, mogu sletjeti i na cestu, za njih već postoji sva infrastruktura, dok bismo za F-16 morali puno ulagati.

“To što može na cestu je malo propaganda. O svim tim avionima mogu reći sve najbolje. Oni su za nas nedostižni san. Ima svoje mane i prednosti. Švedska ga je radila za sebe, ali to je poprilično dobar avion. Za našu malu zemlju, sve ok. Njegova najveća mana je broj proizvedenih aviona. Teško je biti konkurentan kada napraviš 200 i nešto aviona”, kazao je.

Francuski Rafali su najveća nepoznanica, nisu nam nuđeni prije dvije godine, sada nam se nude polovni…

“Ja sam iznenađen na tu ponudu. Francuski Rafal je izuzetno moćan avion, snažan. Njegova oprema je SF. Neke stvari su mi neobjašnjive. Može smanjiti tokom leta svoju vidljivost. Može zavarati protivnički radar. Avion fantastičan. Mana – relativno skup, dva motora”, kazao je

Na pitanje mogu li MIG-ovi uopće letjeti duže od 2023. ili 2024., odnosno koji im je krajnji rok upotrebe. Selak je rekao da im je 2023. krajnji rok i potom se osvrnuo, kako je rekao, na izjavu ministra Banožića:

“Ministar Banožić je rekao da MIG-ovi ne mogu letjeti noću. Reći ću ministru da imam 600-700 sati noću. MIG-ovi mogu letjeti noću”, kazao je na kraju Ivan Selak.

Komentari