Prodaja alkohola skočila u nebo, ljudi se lakše nose s ‘novim normalnim’ uz čašicu više

pixabay

Kako su ugostiteljski objekti zbog pandemije niz mjeseci bili zatvoreni, promet u maloprodaji alkoholnih pića je skočio u nebo.

Čini se kako građani zatvaranjem kafiće se više druže po kućama, ali mnogi i alkoholom rješavaju tjeskobu i druge psihičke probleme s kojima se nose zbog neizvjesnosti i činjenice kako se nakon više od godinu dana ‘novog normalnog’ i dalje se ne nadzire svjetlo na kraju tunela.

Prije otvaranja kafića i restorana, odnosno onih s terasama prodaja alkoholnih pića u maloprodaji je rasla između 30 do 35 posto, dok nakon otvaranja terasa rast je i dalje 10 do 15 posto u odnosu na pretpandemijsko razdoblje.

“Prodaje se puno, a dok su kafići bili zatvoreni, prodaja je bila luda i ne samo alkoholnih pića svih kategorija, nego i vina i piva, kave, čaja. Ljudi se vjerojatno i više druže doma, što je dodatno potenciralo taj rast”, govori predsjednik uprave NTL-a Martin Evačić.



Slično kažu i u Studencu i Konzumu.

“U početku je porast bio jače vidljiv na jeftinijim jakim alkoholnim pićima s većim udjelom alkohola, za što možemo pretpostaviti da su se koristila i kao dezinficijensi ili antiseptici”, kažu u Konzumu. Dodaju kako se utjecaj samo djelomičnog otvaranja kanala HoReCa (hoteli, restorani, kafići) osjeća i dalje pa se trend rasta prodaje alkoholnih pića zadržao i u prvom tromjesečju ove godine.

Mala pakiranja alkohola od 0,1 litru, koja neki zovu ‘putnima’, a neki od milja i ‘unučićima’, koja se obično prodaju uz blagajne, vjerojatno su i najtraženija, što se vidi i po odbačenim bočicama oko dućana i klupa u blizini.

Neslužbeno se doznaje kako proizvodne linije za ‘unučiće’ našeg najvećeg proizvođača jakih alkoholnih pića, Badela 1962 miruju samo nedjeljom.

“Istina je da potražnja za pakiranjima od 0,1 l snažno raste i da naše linije za njihovu proizvodnju rade punim kapacitetom. Zbog ograničenja u radu ugostiteljskih objekata više se konzumira na otvorenom tijekom privatnih i spontanih okupljanja”, odgovaraju iz Badela te dodaju kako su prateći aktualne trendove lansirali i nova pakiranja, ploske od 0,2 l gorkog pelinkovca i pelinkovca orange. Manja pakiranja od 0,1 l i 0,2 l prodaju i na inozemnim tržištima, najviše u BiH, Makedoniji i Poljskoj.

No iako kanal maloprodaje znatno raste, tržište jakih alkoholnih pića ukupno je u padu u odnosu na 2019. zbog ograničenog poslovanja i problema s kojima je suočen HoReCa sektor.

Zanemareno mentalno zdravlje

Neizvjesnost je generator koji ljude okreće alkoholu u kojemu mnogi vide izlaz, to je najgore tvrdi psihologinja Marijana Nazor, koja također vjeruje kako je porasla prodaja i ilegalnih supstanci, poput marihuane i ostalih droga.

“Ljudi se naprosto osjećaju nesigurno, loše, boje se budućnosti, što će biti. Osjećaju frustriranost i rješavaju je alkoholom”, kaže Nazor i te dodaje kako sadašnja situacija, na žalost, može i eskalirati jer se pandemiji teško može prognozirati kraj.

“Najgore je proživljavati situacije za koje se ne zna kad će završiti. Da netko zna da će koronavirus trajati još tri mjeseca ili godinu dana bilo bi mu puno lakše. Najgore je stanje neizvjesnosti, hoće-neće, što kod nekih stvara neizdrživu napetost. Neki će se, naravno, zbog toga okrenuti molitvi i meditaciji, a neki alkoholu”, objašnjava psihologinja te dodaje kako bi situacija bila bolja da godinama nismo zanemarivali mentalno zdravlje za koje briga počinje od vrtića, a u nas je to još uvijek ‘čudan’ pojam kojemu se ne pridaje puno pažnje i misli se kako je nepotrebno o tome razgovarati.

“Kad bismo više razgovarali o tome kako se nositi s tegobama, problemima, porazima, nesporazumima od najranijih dana i da smo tome učili djecu od malih nogu, ona bi danas kao odrasli ljudi baratala nekim mehanizmima obrane. Izuzetno je bitno kako se ljudi osjećaju, je li im teret koji nose na leđima pretežak, i pomoći im da ga nose dalje. Manji ili veći teret na naša se leđa natovari u svakoj fazi života, ali moramo shvatiti da je to sastavni dio života, da kroz njega ne možemo letjeti neokrznuti kao leptirići, već trebamo živjeti sa svim onim što on nosi i da je sve to normalno. Danas se ljudi ne znaju nositi sa situacijom koja im je teška i izlaz traže u onome što im se u tom trenutku čini najjednostavnije i možda najprivlačnije – zaključuje Nazor za Večernji list.

Komentari