Od dizala na Ksaveru korist ima samo tvrtka koja ga servisira. Kvari se na tjednoj bazi, Zagrepčane koštao 890.635 kuna, a Bandić je njime oduševljen!

Zagrebačko kaskadno naselje uz livadu Cmrok, Ksaver, još je 80-ih trebalo dobiti koso dizalo, odnosno “uspinjaču”. Taj uređaj je, kako je obećavao Grad Zagreb, trebao olakšati stanarima uspon do domova na četiri etaže – posebice starijima i osobama s invaliditetom budući da je jedina alternativa proći stotinjak strmih stuba, piše Telegram.

Zbog neriješenih imovinsko pravnih odnosa to dizalo, iako je već bilo postavljeno, nije radilo sve do 2013. godine kada su napokon prikupljeni svi potrebni potpisi stanara pa je u njegovu obnovu uloženo dva milijuna kuna bez PDV-a. U pogon ga je u rujnu 2013. pustio gradonačelnik Zagreba Milan Bandić.

Stanari na prvoj i zadnjoj platformi do koje vozi dizalo tada su postavili bakrene ploče kao zahvalu na kojima piše kako je “susretljivošću i razumijevanjem gradonačelnika Bandića uspinjača puštena u pogon”. Bandić je tom prigodom izjavio: “Ako bih ikada mijenjao svoj stan u Bužanovoj, nakon ovoga što je napravljeno, mijenjao bih ga za ovdje na Ksaveru, da i ja budem malo na vlasti, ovako malo više. Sada se ovdje može ljudski živjeti”.

Međutim, nakon svečanog otvorenja, krenuli su ozbiljni problemi. Kako je Telegram doznao, Gradsko stambeno komunalno gospodarstvo (GSKG) koje održava dizalo, na njemu je u svega pet godina zabilježilo 103 popravka koji su, uračunati s troškovima redovnih pregleda, građane Zagreba koštali 890.635 kuna. Prema tome su Zagrepčani uz zlatne nadstrešnice i zahode dobili i zlatno dizalo.



Dizalo u kvaru

Da stvar bude apsurdnija, unatoč silnim popravcima dizalo i danas zbog kvarova više stoji nego što diže putnike. Nepokretno je bilo i kada su ga obišli u sklopu ove priče, a bez obzira koliko su puta pritisnuli zelenu tipku, dizalo se nije micalo.

Za stanare Ksavera možda je i bolje da dizalo stoji, s obzirom na to da ne zadovoljava bitne zdravstvene i sigurnosne zahtjeve iz novog Pravilnika o sigurnosti dizala u uporabi koji je donesen početkom prošle godine. Naime, Telegram je u posjedu dopisa koji je GSKG lani u listopadu slao nadležnom Gradskom uredu za prostorno uređenje, izgradnju grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet koji vodi Dinko Bilić.

U dopisu direktor GSKG-a Joško Jakelić Bilićev ured upozorava na to da bez temeljite rekonstrukcije u građevinskom i strojarskom djelu nije moguće usklađivanje vozila s važećim propisima. “Kako bi izbjegli situaciju da nadležno predmetno tijelo stavi dizalo van uporabe, potrebno je u što kraćem roku pokrenuti postupak za usklađenje dizala s odredbama Pravilnika” stoji u dopisu. Gotovo pola godine kasnije nakon ovog alarmantnog dopisa rekonstrukcija nije započela.

Kako su ispričali stanari u međuvremenu su radnici GSKG-a, ili tvrke Thyssenkrupp dizala d.o.o (koju je GSKG angažirao za servis) na svim platformama postavili već spomenute naljepnice na kojima piše “Vožnja na vlastitu odgovornost”.

Kako ih je netko pokušao ukloniti oni koji prvi puta koriste dizalo ni ne znaju da vožnja u njemu predstavlja rizik.

Zaglavili u dizalu 

Da je stvar ozbiljna govori i priča gospodina Ivice Brletića kojeg su sreli dok je neuspješno pokušavao dozvati dizalo. On je otkrio kako je pred koju godinu na putu za posao u 6 ujutro u dizalu zaglavio punih 47 minuta dok je temperatura vani bila -14 stupnjeva Celzija.

“Radim u obližnjem teniskom centru i išao sam skroz gore do 4. etaže. I odjednom sam shvatio kako se dizalo ne zaustavlja. Ono obično, kada dođe do kraja, malo uspori. Taj put se to nije dogodilo već je dizalo udarilo o crne graničnike i tako je ostalo. Budući da vrata dizala nisu bila usklađena s vratima za izlaz nisam mogao izaći”, priča Ivica u jednom dahu, tvrdeći da je spas čekao 47 minuta.

Jedna starija gospođa ispričala je kako je svjedočila situaciji kada je jedan muškarac ušao u dizalo prije nje, samo da bi joj s drugog kata doviknuo da je stalo i da opet ne radi, a i ostali stanari koje su sreli rekli su kako dizalo ne radi najmanje nekoliko puta mjesečno. Neki tvrde čak da se kvari i na tjednoj bazi.

Dok su obilazili sve platforme pokušavajući pokrenuti dizalo naišli su i na nekoliko uspuhanih građevinskih radnika koji su teški alat morali nositi preko stotinjak stuba. Nimalo ugodno nije bilo ni starijem gospodinu koji je rekao kako je dizalo u početku funkcioniralo i pomoću ključeva koje su stanari dobili.

Korist ima samo tvrtka koja ga servisira

Niti jedan stanar kojeg su sreli nije izjavio da nije imao problema s dizalom ili da ono radi kako treba. Štoviše, više su puta čuli istu priču o tome kako se svako malo popravlja, ali nakon toga bude u funkciji tek koji dan prije nego se opet pokvari. Budući da je postavljeno kako bi građanima, a pogotovo starijima, olakšalo svladavanje nimalo lakog uspona, nejasno je zašto ga odgovorni ne poprave kako treba pošto trenutačno od njega neke konkretnu koristi očito ima samo tvrtka koja ga servisira.

Nadležni gradski ured pretvara se da je sve u redu. Tako su odgovorili kako je zadnji od uočenih nedostataka bio kvar na visećem kablu koji je zamijenjen u periodu od 10. do 12. veljače, nakon čega je dizalo ponovno pušteno u funkciju, a kako je već spomenuto popravljeno dizalo, u koje je do sada dakle uloženo oko 3 milijuna kuna, nije radilo kada su ga novinari Telegrama obišli.

Iz gradskog ureda priznaju da dizalo ne zadovoljava uvjete propisane novim Pravilnikom, ali ipak nigdje ne navode da ih je GSKG na to upozorio još prije pola godine. Štoviše Gradski ured za prostorno uređenje odgovorio je kako su tek u procesu pribavljanja tehničke dokumentacije za rekonstrukciju nakon čega će se provesti javna nabava.

U prijevodu to znači kako će građani još nekoliko mjeseci plaćati popravke “ksaverske uspinjače” prije nego plate i rekonstrukciju koja se već trebala dogoditi – a uz to će očito i riskirati da u dizalu koje više ne zadovoljava sigurnosne uvjete i zaglave.

Komentari