NewsGuard: Facebook i Instagram dopuštaju dezinformacija o COVID-u

Picture taken on May 12, 2012 in Paris shows an illustration made with figurines set up in front of Facebook's homepage. Facebook, already assured of becoming one of the most valuable US firms when it goes public later this month, now must convince investors in the next two weeks that it is worth all the hype. Top executives at the world's leading social network have kicked off their all-important road show on Wall Street -- an intense marketing drive ahead of the company's expected trading launch on the tech-heavy Nasdaq on May 18. AFP PHOTO/JOEL SAGET (Photo by Joël SAGET / AFP) (Photo credit should read JOEL SAGET/AFP/Getty Images)

Širenje dezinformacija o covidu omogućeno je na više desetaka Facebook i Instagram računa koji su tijekom protekle godine dobili oko 370.000 pratitelja, po novom izvješću.

Studija organizacije NewsGuard, koja prati dezinformacije na internetu, navodi 20 računa, stranica i grupa koji nastavljaju širiti teorije urote i netočne tvrdnje o covidu-19, ali su i dalje na društvenim mrežama te su dobili desetke tisuća novih pratitelja.

Grupe su objavljivale da cjepiva protiv covida štete djeci i da su općenito nesigurna, a mnoge od tih objava društvene mreže nisu označile upozorenjima za korisnike, objavio je NewsGuard.

U izvješću se navodi da, iako su neke od tih stranica imale oznake koje je generirao Facebook i u kojima se obavještavalo da sadrže objave o covidu-19, korisnicima nije rečeno jesu li te informacije vjerodostojne.


NewsGuard je rekao da su neke stranice uključivale Facebook oznake koje nude poveznice na “najnovije informacije o koronavirusu”, no ocijenio je da online platforme ne rade dovoljno da informiraju korisnike o vjerodostojnosti izvora koje dotični računi koriste u objavama.

Grupa za praćenje priopćila je da podnosi izvještaje Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji (WHO) od rujna 2020. u kojima ukazuje na račune, grupe i stranice koje šire dezinformacije o covidu, a koje WHO koristi u svom radu s društvenim mrežama kako bi ublažio štetu od takvih tvrdnji.

No NewsGuard je rekao da je njegova studija pokazala da su, otkako je počeo označavati te račune, sve sporne stranice osim jedne zabilježile porast broja pratitelja.

Alex Cadier, britanski izvršni direktor NewsGuarda i autor izvješća, rekao je da njihovo “izvješće pokazuje da, čak i kada su više puta upozoreni, Facebook i Instagram nisu štitili svoje korisnike od dezinformacija o covidu-19 i cjepivu.”

Izvješća NewsGuarda Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji u potpunosti su otvorena, a Facebook bi svojim korisnicima mogao pružiti transparentna objašnjenja zašto je toliko popularnih izvora na njegovoj platformi nepouzdano i promiču opasne dezinformacije.

– Umjesto toga, oni čine malo ili ništa. Mantra tvrtke o animiranju korisnika po svaku cijenu znači da viralni i izvori dezinformacija koji izazivaju podjele i dalje cvjetaju, unatoč upozorenjima NewsGuarda i jasnoj opasnosti koja predstavlja za korisnike. Facebook je sebi dao novo ime, ali njihovo promicanje dezinformacija ostaje isto.

Odgovor iz ‘Facebooka’

Prošlog tjedna Facebook je preimenovao tvrtku koja nadzire njegov raspon aplikacija i usluga u Meta. Kao odgovor na NewsGuardovo istraživanje, glasnogovornik Mete je rekao da oni na svojim platformama “potiču ljude da se cijepe” i “poduzimaju mjere protiv dezinformacija”.

– Tijekom pandemije uklonili smo više od 20 milijuna štetnih dezinformacija i uklanjali sadržaj koji krši naša pravila, identificiran u ovom izvješću. Ukupno smo zabranili više od 3000 računa, stranica i grupa zbog kršenja naših pravila. Također, sve objave o cjepivima označavamo točnim informacijama i surađivali smo s neovisnim pružateljima usluge provjere činjenica kako bismo 190 milijuna postova označili kao lažne, rekao je glasnogovornik.

Komentari