Natječaj za nabavu borbenih aviona ušao u pripetavanje. Jesu li Šveđani ispali iz igre?

Ako Hrvatska za svoj novi lovac odabere F-16, bilo novi ili rabljeni iz Izraela, američka tvrtka Lockheed Marin (LM) je spremna u svoj globalni lanac kooperanata uključiti i šest, za sada neimenovanih, hrvatskih tvrtki.

Isto tako, zrakoplovna baza Zemunik u Zadru bi mogla postati regionalni centar za obuku borbenih pilota F-16 zrakoplova za zemlje šire regije koje imaju ove lovce – Slovačka, Bugarska, Rumunjska, a nedavno se moglo čuti da i Mađari razmišljaju o prelasku s Gripena na Fighting Falcona. To je potvrdio J.R. McDonald, potpredsjednik Lockheed Martina na online brifingu za hrvatske novinare.

Natječaj za izbor novog hrvatskog borbenog aviona je već lagano ušao u pripetavanje te bi, nakon što su prošlog tjedna svi ponuđači predali svoje završne i najbolje ponude (BFO), do sredine prosinca trebao biti poznat i hrvatski izbor.

I dok su Vlade koje pregovaraju o financijskim detaljima suzdržane oko bilo kakvih detalja, aktivni su sami proizvođači, Gripen i Lockheed Martin koji imaju niz promotivnih i poslovnih akcija u Hrvatskoj, no oni su redom spremni govoriti isključivo o tehničkim karakteristikama svojih zrakoplov, a za financijski okvir nas upućuju na Vlade.


Šveđani idu s povoljnijom ponudom

Naravno, neki financijski okviri su poznati sami po sebi poput onog da bi američka ponuda za kompletni paket s rabljenim izraelskim F-16 Barak bila najjeftinija, 500 milijuna do milijardu dolara, dok je cijena za nove F-16 Block 70 izvjesno u rasponu 1,5 do dvije milijarde dolara. Šveđani su prošli put išli s cijenom od 900 milijuna eura, a nagađa se da bi sada ona mogla biti i povoljnija.

Najveća nepoznanica su Francuzi i njihov Rafale jer je ovo prvi put da oni nekome nude svoje rabljene lovce ovog tipa, a čija cijena za novi aparat se kreće na razini 220-230 milijuna eura (iz primjera Egipta, Indija i Katara koji su naručili nove zrakoplove Rafale). Naravno, inicijalna cijena nije, ili barem ne bi smjela biti, glavni i odlučujući faktor pri izboru već bi to, uz ekonomski paket offseta i političko-strateškog partnerstva za naredna desetljeća, trebala biti potrebna nam operativnost i ukupni troškovi operativnosti tih zrakoplova kroz njihov očekivani životni vijek u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu od 30-ak godina.

Francuskog ponuđača nema u hrvatskoj javnosti 

Zanimljivo je da se možda i najveći favorit ovog natječaja, francuski Rafale, odnosno njegov proizvođač Dassault Aviation drži malo suzdržano i nema ga u hrvatskoj javnosti. No, jedan detalj s LM-ovog brifinga daje naslutiti da su se Francuzi odlučili za drugu strategiju lobiranjem “tamo gdje treba”.

Naime, znakovito je da su iz LM-a u svojim dosadašnjim promotivnim akcijama u Hrvatskoj uglavnom kao glavnog protivnika doživljavali Gripen te su i sve njihove prezentacije bile usmjerene koliko je F-16 bolji zrakoplov od Gripena, a SAD kvalitetniji vojni, ekonomski i politički strateški partner od Švedske. No, na zadnjem brifingu se fokus Amerikanaca okrenuo prema Rafaleu i Francuzima te je bilo gotovo isključivo govora koliko je jednomotorni F-16 bolji i jeftiniji za korištenje od “nekih dvomotornih” zrakoplova, uz naravno pozivanje na strateško savezništvo s SAD-om.

Komentari