Mikulićeva inspektorica u Rijeci odbila otpečatiti restoran. Vlasnicima poručila: Što ste tražili, to ste dobili

Nakon što je Državni inspektorat, uglavnom bez opravdanih razloga, na 30 dana zatvorio tridesetak restorana u cijeloj Hrvatskoj, njegov šef Andrija Mikulić javno je obećao da će odluke revidirati i pokušao uvjeriti javnost da inspektori ne primjenjuju prekomjernu silu na ugostitelje ni druge poduzetnike. Cijela stvar predstavljena je kao nesporazum između Državnog inspektorata i Ministarstva turizma, koje je propisalo mjere po kojima restorani smiju raditi tijekom pandemije korona virusa.

Među zatvorenim restoranima bilo je slučajeva poput zagrebačkog restorana Tekka, koji je zatvoren zbog jednog stolića postavljenog ispred restorana, ali i još sumanutijih, poput zagrebačkog restorana Rustica, koji je zatvoren zato što je – radio. Podsjetimo, svi zatvoreni restorani smiju i dalje raditi za dostavu ili prodaju hrane ispred lokala.

Da razjasni stvar, Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio je mjere koje restorani moraju poštovati tijekom pandemije. Taj dokument, koji nosi datum 19. travnja, objavljen jena web stranicama Zavoda i u svim medijima. Udruga glas poduzetnika i mediji napravili su pritisak da se neopravdano zatvaranje restorana povuče i da se oni otpečate.

Najavljeno je da će inspektori ponovno izići na teren, provjeriti zadovoljavaju li restorani uvjete koje propisuje Hrvatski zavod za javno zdravstvo i otpečatiti ako ih zadovoljavaju. No, predsjednik udruge Hrvoje Bujas u današnjem je nastupu na televiziji N1 rekao kako se na terenu događa upravo suprotno i da Glas poduzetnika zbog ponašanja inspektora zahtjeva hitni sastanak s premijerom Andrejom Plenkovićem. Bujas je naveo primjer dva zapečaćena restorana na području Rijeke čijim vlasnicima inspektori nisu dopustili da priđu lokalima. Razlog je bio to što vlasnici nisu ispunili mjere HZJZ-a, objavljene niti 24 sata ranije, piše Plava kamenica.

“Unatoč javnim nastupima koji su puni suradnje, državni inspektorat, izgleda, ispunjava najgore strahove hrvatskih poduzetnika – represijom uzvraća na pokušaj nastavka poslovanja, te nastavlja sa postupanjima,” stoji u priopćenju Glasa poduzetnika,

“Jutros, kada je trebalo krenuti otpečaćivanje postupaka, nadležni/a inspektor/ica u Rijeci je objekte ostavio/la zapečaćenima, jer nisu u međuvremenu udovoljili novim uvjetima HZJZ, kojima ne možete udovoljiti ako nemate pristup svom poslovnom prostoru.

“Što ste tražili, to ste i dobili” naglas je izrečena verzija umjesto očekivanog ‘Oprostite nam na pogrešci’, nakon čega se službena osoba državnog inspektorata mirne savjesti i zadovoljna učinjenim okrenula, i ostavila objekt – zatvorenim. U cilju zaštite vlasnika objekta od dalje represije, ime vlasnika objekta i inspektora/ice nećemo objaviti. Vlasnik je Inicijativu Glas poduzetnika danas ujutro zamolio za savjet i pomoć. Udruga je konaktirala glavnu inspektoricu u Rijeci.

“Uspjeli smo riješiti ovaj problem i barem za sada smiriti situaciju, te će navedeni ugostitelj ipak moći pripremiti svoj objekt za otvaranje”.

Hrvatski ugostitelji godinama se suočavaju sa zlonamjernim i nekompetentnim službenicima državne uprave. Baš nikad dosad ovaj problem prekomjernog nasilja birokracije, koje nije samo problem odnosa države prema realnom sektoru nego izravno ugrožava poslovanje i radna mjesta, nije bio glavna tema u javnosti.

Ugostitelji se nikad nisu ozbiljno organizirali, jer nisu razumjeli da samo tako mogu obraniti svoje interese, i bojali su se osvete inspekcija ako budu javno istupali. Ta situacija sada je eskalirala do neodrživosti, ali nažalost još nije pokazala prave razmjere problema i razmjere vrlo konkretne, materijalne štete koju ponašanje dijela državne uprave nanosi građanima.

Inspektorica u Rijeci mogla se istresti na vlasnike restorana jer zna da zbog toga neće snositi sankcije, ali njen postupak pokazuje i dublji problem, da se nepristojnost, izlazak na teren s apriornom namjerom kažnjavanja i iživljavanja nad poduzetnicima smatra poželjnim ponašanjem službenika.

Nakon ovakvih skandaloznih primjera, u kojima se pokazalo da nije riječ o izoliranim incidentima nego o kulturi i praksi cijelog jednog sektora državne uprave, Vlada nema izgovora za nedjelovanje.

Komentari