LEGNDA I SIMBOL GRADA Prodaje se tramvaj 101, popularna Treska

Ilustracija Foto: Davor Puklavec/PIXSELL

Popularni tramvaj Treska, tip TMK 101, koji je dosada bio u muzeju automobila Ferdinand Budicki stavljen je na prodaju za oko osam tisuća eura. 

Muzej se preselio u Zaprešić, pa za tramvaj više nemaju mjesta, kako navodi voditelj Muzeja Valentino Valjek te dodaje kako bi volio da bude na nekom gradskom trgu.

“Pregazilo ga vrijeme? Našu tresku, našeg Đuru zadesila je paučina. Fali pola dijelova? Fali nešto svjetla, fali nešto željeza, ali ima dušu i može uskrsnuti”, istaknuo je, piše RTL.

Treska čuva brojne uspomene Zagrepčana jer u njemu su se ranom zorom vozili radnici na posao, a mladi se vraćali iz izlaska. Bio je vrlo omiljen među putnicima, ali i vozačima. Jedan je vozač tada izjavio kako se osjeća kao pilot nekog aviona -‘samo ručke i komande’.



Pravo čudo tehnologije

Stojedinica bila je legenda i simbol grada, pa je o njoj napisana i knjiga ‘Tramvaj 101’, čiji su autori ZET-ovavac Dražen Bijelić i arhitekt Željko Halambek.

pogonu je od 1951. godine, a tada je bio pravo čudo tehnologije jer je imao automatska vrata te je postizao brzinu od 60 kilometara, a u njemu se vozilo do 95 putnika, a prevezao je ukupno milijune putnika. 

Bijelić priča kako je tramvaj imao suvremeni dizajn, veći kapacitet, zračne kočnice, sigurnosne naprave protiv naleta na pješke te neke tehničke sklopke koji su do tada bili neviđeni u zagrebačkim električnim tramvajima.

Proizvodio ih je Đuro Đaković, točnije njih 71 od kojih je većina završila u starom željezu, samo šest ih je ostalo. Ti tramvaji su vozili do 2008. godine.

Dva su tramvaja preuređena za potrebe servisa tramvaja i služe kao manervaska kola, jedan služi kao muzejska garnitura zeta, jedan je u privatnom muzeju u čakovcu, a jedan je bio ispred tehničkog muzeja i završio je u spremištu i nema namjenu.

 

 

Komentari