Jokić: Opći uspjeh o učeniku i znanju ne govori ništa, treba prepoznati u čemu je mlada osoba dobra i to vrednovati

Dnevnik Nove TV

Psiholog i stručnjak za obrazovne znanosti te ravnatelj Instituta za društvena istraživanja Boris Jokić, komentirao je stanje u hrvatskom obrazovanju i velik broj odlikaša.

Jokić tvrdi kako rješenje postoji još od 2016. godine.

“U sklopu cjelovite kurikularne reforme, neke su stvari napravljene koje bi mogle riješiti neke stvari – problem inflacije i nerealnih ocjena. Krajnje je vrijeme da se one primijene. Što bi trebalo prvo napraviti – opći uspjeh treba ukinuti kao prosjek zaključne ocjene jer on ne znači ništa, ne govori ništa ni o učeniku ni o tome u čemu je učenik dobar, logički i matematički je neopravdan”, rekao je Jokić u RTL-u Danas.

‘Treba prepoznati u čemu je mlada osoba dobra i to vrednovati’

Komentirao je i uvođenje prijemnih ispita za neke srednje škole te nacionalne ispiti za osnovno školstvo.



“Ako ukinete opći uspjeh, nego gledate samo predmete koji su bitni za nastavak obrazovanja ovisno o srednjoj školi, ako im date veću vrijednost, a nemate teret općeg uspjeha, ako prepoznate u čemu je mlada osoba dobra i to vrednujete… Onda imamo nekakvu priliku”, tvrdi.

“Treća stvar je kod prijelaza iz osnovne u srednju školu je uvesti hibridni model vrednovanja u osnovnom školama. Naime osim školskog ocjenjivanja, koje primjenjuje učiteljica, ako bi one imale priliku povući ispite iz Nacionalnog centra, čuti kakav je Branimir u matematici u 5. razredu u odnosu na druge, je li bolji ili nije, što mu nedostaje, u čemu je dobar – ako bi to uz njezine ocjene poslužilo za konačnu ocjenu Branimira, onda bi to bila sigurno puno objektivnija i pouzdanija ocjena te bi maknula bi pritisak roditelja… Da budem jasan – nije to utopija. Bacanje novca u nepotrebne stvari u školstvu je utopija, ovo se može napraviti za tri godine”, objasnio je.

No smatra kako nacionalni ispiti ne služe ocijeni učenika.

“Oni služe ministarstvu, meni, sustavu da ocijene gdje je sustav – ne procjenjuju učenika u npr matematici. Rješenje je kombinacija školskih ocjena i vanjskog vrednovanja”, rekao je.

‘Ne može uspjeh nekog učenika biti mjerilo nastavnika’

Komentirao je i vrednovanje učitelja.

“Učitelji se i vrednuju, ali ne može uspjeh nekog učenika biti mjerilo nastavnika. Ako radite u nekoj srednjoj strukovnoj u kju se upisuju učenici sa slabijim početnim znanjem ili u XV. Gimnaziji ili III: u Splitu, ne dobivate jednako dobre učenike, bitno dokud je nastavnik doveo učenika”, naglašava Jokić.

“Kombinacijom vanjskog vrednovanja i školskog olakšali biste pritisak nastavnicima, objektivizirali bi ocjene, maknuli bi pritisak roditelja, sustav bi imao povratnu informaciju gdje je netko, ali najvažnije i učenik bi imao informaciju u čemu je dobar a gdje nije – to su stvarna rješenja koja bi pomakli ovu zemlju i društveno naprijed. Reforma bi za društvo učinila nešto korisno, a to je da se uvedu meritokratski kriteriji u naš sustav. Vlast sama ruši meriokratske kriterije”, smatra.

‘Pritisak roditelja pokazuje da im je obrazovanje djece važno’

Komentirao je i da su se izmjenila već dva ministra otkad je reforma predložena:

“To govori o sposobnosti politike, ne o sposobnosti škola i ljudi koji rade u znanosti. Bolja je Hrvatska od njene politike, može smisliti naprednija rješenja od drugih sustava, može napraviti dobro za učenike i učitelje, kako bismo imali bolje društvo koje bi znalo da nema prosječnih učenika. Postoji netko tko ima neki potencijal i treba ga vrednovati.”

Komentirao je i odgovornost roditelj za inflaciju ocijena.

“Isto smo odgovorni kao i svi dijelovi sustava, ali kada imate situaciju u kojoj vidite da sustav nije pošten, normalno da ćete se aktivirati. Neki roditelji su na razini kriminalnog, prelaze sve moguće granice, ulaze u škole, prijete fizički, rade ne znam kakve stvari”, rekao je Jokić te dodao:

“Ali kada objektivirate ocjene, date alate školama i učinite ih transparentnima roditeljima, te stvari će se povući. Ali isto to, taj pritisak roditelja kazuje nešto što se ne prepoznaje, a to je da je ljudima obrazovanje njihove djece važno.”

Tri znači dobar, to nije loše.

“Ako vi ne učinite nešto da to školovanje ne bude samo za ocjenu nego za tu mladu osobu da bude ponosna kad kaže, prošao sam s 3. To 3 je dobar, to nije loše”, rekao je.

“Ja se iskreno nadam da u Hrvatskoj postoji pamet, imamo potencijal da napravimo puno toga i da će doći do političara da shvate da trebaju biti političari s vizijom za zemlju, i da je netko tko ima 3 u Sinju ili Kninu dobar i da je to zapravo jako dobro”, zaključuje Jokić.

Komentari