Ivanjek: ZLIN je avion za temeljnu obuku i u nekim dijelovima obuke može biti ćudljiv. Nesreće se mogu dogoditi i iskusnom instruktoru

Pad školskog vojnog aviona ZLIN kod Zadra u kojem su poginula dva pripadnika HRZ-a šokirao je hrvatsku javnost.

Ministar obrane Damir Krstičević nakon toga podnio je ostavku.

O današnjoj tragediji upitali smo vojnog analitičara Jana Ivanjeka za mišljenje. Na početku smo usporedili ovu nesreću sa sličnom zrakoplovnom nesrećom iz siječnja, na što nam Ivanjek nije dao odgovor koji smo, možda očekivali.

“Nesreća koja se danas dogodila ne može se uspoređivati s onom iz siječnja i pogibijom pilota zrakoplova Kiowa Warrior. Dakle ono je bila drenaža iskusnih pilota u vrlo složenom letenju koja je, nažalost, pogibeljno završila”, rekao je Ivanjek.



Objasnio je da ono što se dogodilo danas je pak temeljna obuka kandidata pilota odnosno kadeta pilota.

“Konkretno poginuli polaznik obuke nije bio kadet nego poručnik Hrvatske vojske koji je u programu pilotske obuke bio u početnoj fazi letačke obuke. ZLIN je avion za temeljnu obuku i cijeli taj naraštaj je svoje prve samostalne letove na tom avionu počeo provoditi prije sedam, osam dana”, rekao je Ivanjek i dodao kako se radi o malom broju naleta i inicijalnoj fazi obuke.

Na letenju su bili neiskusni piloti

“Dakle govorimo o 15 do 20 sati obuke tj. naleta koji su oni ukupno do sada ostvarili računajući 10 do 15 sati koje se provode na selekcijskom letenju, na samom početku prije ulaska u sustav vojnog školovanja što je bilo prije nekoliko godina”, istaknuo je Ivanjek.

Dakle, riječ je o vrlo neiskusnim pilotima, mladim pilotima koji se tek obučavaju. Kako je rekao Ivanjek, nažalost, prema informacijama i s mjesta na kojem se dogodila nesreća, a to je pilotažna zona gdje se izvode različite radnje, a to je tzv. rad u zoni gdje se rade razne vrste manevriranja i postupaka, može se pretpostaviti da se odrađivalo nešto po programu.

“To nije nešto izuzetno po nekim svojim parametrima, nešto što je standardni dio inicijalne obuke, međutim, sa ZLIN-om se to može dogoditi, kao i sa svakim avionom, da dođe do sloma uzgona odnosno do  privlačenja na premalenoj visini pa više nema visine da se avion izvuče. Može se dogoditi mnogo toga”, rekao je Ivanjek.

Istaknuo je primjer kada se prije nekoliko godina kraj Istre srušio isti tip aviona samo što je tada bilo riječi o civilnom tipu aviona, a njime je upravljao vrlo iskusni instruktor pilot.

Nesreća se može dogoditi i iskusnom instruktoru

“Dakle, ZLIN je avion za temeljnu obuku, ali u nekim fazama tj. u nekim dijelovima njegove ‘letnje omotnice’ može biti ćudljiv tako da se mogu dogoditi nesreće i iskusnom instruktoru. Danas se to, nažalost dogodilo instruktoru i mladom pilotu, a to je, nažalost dio rizika, ali i letenja općenito”, naglasio je Ivanjek.

Na upit kako komentira ostavku ministra obrane Damira Krstičevića, odgovorio je:

“Koliko sam vidio ta ostavka nije bila najavljena ni predsjedniku Vlade. Znam da je ministra ova pogibija dvoje ljudi jako pogodila, kao što bi i svakoga tko je zadužen za takav sustav i ne bih nešto posebno o tome komentirao. Morat ćemo pričekati rezultate istrage”, rekao je Ivanjek.

Prema njegovom mišljenju, ne može se povlačiti pitanje nekakve konkretne odgovornosti ili nekakve sustavne mane.

“Da je u pitanju problem unutar samog sustava tada bi imali više incidenata na više tipova letjelice u istoj eksadrili i u sličnim ili u istim fazama leta jer na to upućuje da postoji problem u nekoj fazi obuke ili da postoji problem u mentalitetu ljudi. Međutim, kada se nesreća dogodi na sasvim različitim tipovima letjelica i sasvim različitim vrstama obuke tada je, krivac statistika. Nažalost. Sigurno je da će nešto pasti i to je neminovno. Sada je samo pitanje kada i zašto”, naglasio je Ivanjek.

Dodao je kako je nažalost ova godina za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo vrlo teška. Četvorica pilota je izgubilo živote.

“Prije toga je bilo mnogo godina da nismo imali niti jedan gubitak sa smrtnom posljedicom. Očito nam su ti brojevi okrenuli leđa”, zaključio je Ivanjek.

Komentari