Igor Tabak: Dan nakon kupovine borbenih aviona možemo početi razmišljati o novom natječaju i novim avionima

Hrvatska je zaprimila četiri ponude za nabavku 12 višenamjenskih borbenih aviona, a u toj utrci sudjelovat će Švedska, SAD, Francuska i Izrael.

Od ponuđenih, dva aviona su nova – švedski Gripen i američki F-16 blok 70, dok su ‘polovne’ ponudili Francuzi (Rafal) i Izraelci (model F-16, blok 30).

“Kategorija novih aviona zapravo je na načelnoj razini vrlo slična ponudi o kojoj se pričalo prije dvije godine, dok je kategorija rabljenih puno drukčiji”, komentirao je ponudu vojni analitičar Igor Tabak.

“S jedne strane tu govorimo o francuskim Rafalima koji su dvomotorni veliki lovci, nešto drukčije klase od onoga što smo dosad gledali, a s druge strane izraelska ponuda – ako je vjerovati supredsjedateljima međuresornog povjerenstva – ima sva potrebna zelena svjetla i blagoslove iz SAD, od proizvođača i države, što će činiti tu ponudu puno drukčijom od onog što smo gledali 2018., kada je konačno i spektakularno propala u siječnju 2019. godine.”

Najčešće postavljeno pitanje jest treba li (tj. može li) Hrvatska kupiti nove zrakoplove? Tabak je pojasnio koliko je ova nabavka usporediva s kupnjom novog automobila i kakav bi izbor bio prikladan za Hrvatsku.

“Bit će puno posla za evaluaciju, to je jasno. No, primijetit ću činjenicu da Hrvatska o nabavci zrakoplova priča već 20-ak godina. Što god da kupimo, ako tome rok uporabe ne bude barem 20-ak godina – što daju samo novi avioni – to bi značilo da već idući dan nakon sklapanja kupovine možemo razmišljati o novom natječaju i novim avionima. U našim okolnostima neće nam trebati bitno manje da se opet odlučimo.”

Također, može se postaviti i pitanje je li vrijeme krize i neizvjesnosti oko državnog budžeta idealno vrijeme odluku o nabavci zrakoplova. Jest da su svi rokovi za nabavku aviona već probijeni, aktualni MIG-ovi HV-a su davno trebali ići u povijest, no opet opravdano je razglabati koliko trenutna štednja može utjecati na odluku povjerenstva koja bi trebala biti – dugoročna.

“Hrvatska je isto tako birala avione i 2009. kad je počinjala svjetska gospodarska kriza. Hrvatska je birala u čitavom nizu navrata i nije izabrala. Jako je teško gledati na takav način. No, govoreći o resursima i štednji, od onoga što se čulo iz naših službenih izvora potpuno je nejasno kakav će biti proračun, ali i o kakvim se tu cijenama radi, kako bi to Hrvatska plaćala… Ovog puta u proračunu nema zadane rezervirane svote, dakle, tu je još jako puno nejasnoća koje će trebati riješiti. Puno je još otvorenih pitanja pa je sigurno samo jedno – o borbenim avionima sigurno ćemo se napričati u mjesecima koji nadolaze”, piše Dnevno.hr.

Ponude borbenih aviona: Dvije zemlje nude nove, dvije polovne avione

Komentari