POGLEDAJTE KAKO ĆE IZGLEDATI PRVI HRVATSKI RATNI BROD! Gradit će se u Brodosplitu

Više od 20 godina razmišlja se o izgradnji hrvatske korvete, velikog i stožernog ratnog broda Hrvatske ratne mornarice (HRM), a izgleda da će se to uskoro i ostvariti.

Naime, projektanti okupljeni u tvrtki Marine and Energy Solutions DIV, čiji je suvlasnik grupacija DIV samoborskog poduzetnika Tomislava Debeljaka, koji je i vlasnik splitskog Brodosplita, dovršili su prošireni idejni projekt hrvatske korvete, koju nude HRM-u.

U splitskom škveru šire proizvodnju na izgradnju vojnih brodova, nakon što su uspjeli obnoviti tradiciju vojnih gradnji u dijelu škvera koji se zove BSO, piše Večernji list.



Tako su sagradili prvi obalni ophodni brod (OOB 31 Omiš), najmlađi i najbolji brod HRM-a. U tijeku je i gradnja serije od četiri gotovo jednaka OOB-a, koji će Jadranom zaploviti u roku od tri godine.

Nova korveta imat će sposobnost patroliranja te protupodmorničke, protuzrakoplovne/proturaketne namjene. Zamišljen je kao stožerni brod HRM-a. U Brodosplitu i u DIV-u ističu kako smatraju da njihov projekt ima prednost upravo zato što bi aktivirao hrvatsku industriju. Naime, u izgradnji manje zahtjevnog OOB-a uključeno je 38 hrvatskih tvrtki.

Kako piše Večernji list, ako se prihvati domaći projekt, u Brodosplitu jamče kvalitetnu gradnju, koja će već u startu biti financijski znatno povoljnija od cijena konkurencije. Nude modularnu gradnju, svjesni financijskih ograničenja vojnog proračuna, jer korveta je skup projekt, a tri četvrtine njezine cijene čine raketni i ostali borbeni sustavi te elektronički sustavi za obranu od projektila i napad.

Projekt Brodosplita, omogućuje izradu tzv. golog velikog patrolnog broda s osnovnim naoružanjem i elektroničkim sustavima, uz pripravu kompletne infrastrukture za kasniju dogradnju sa skupim borbenim i elektroničkim sustavima. Takav način izgradnje broda omogućuje postupno donaoružavanje i opremanje korvete do njenih punih borbenih mogućnosti.

No, takav postupni način opremanja može trajati i dulje od pet godina, uz česta odustajanja od dijela projekta. U idejnom projektu Brodosplita i DIV-a prikazana je korveta u punoj operativnoj funkciji,  a cijena takvog broda na tržištu EU iznosi između 400 i 500 milijuna eura.

Ako bi se brod gradio u splitskom brodogradilištu ta cijena za HRM bila bi znatno povoljnija.

Hrvatska korveta duga je 90,7 metara, širine je 13,2 metra, a predviđeno je modularno opremanje s protubrodskim, protuzračnim i protupodmorničkim naoružanjem i senzorima. Brod će biti opremljen jednom presretačkom brzom brodicom, duljine do 13 metara, za spašavanje i intervencijske akcije, koja će se nalaziti u prostoru krme. Brod posjeduje i dvije dizalice za utovar te je predviđeno smještanje jednog mornaričkog helikoptera, tipa NH-90 ili Sea Hawk, za koji je predviđen i hangar na palubi. Puna istisnina broda je 2100 tona, što je gotovo deset puta više nego OOB, trup broda građen je od čelika, a nadgrađe od aluminijske legure.

Korveta će štititi hrvatske granice, ali s obzirom na to da ima snagu pet do šest, zbog velike autonomije plovidbe od 3550 nautičkih milja može ploviti i Sredozemljem, kao i oceanima.

Potpredsjednik uprave DIV grupe Darko Pappo objasnio je kako je došlo do ovog ambicioznog projekta.

“To je ozbiljan brod i sada slijedi financiranje detaljnoga glavnog projekta. Prvotna je namjera zadovoljavanje potreba HRM-a, a onda ne samo HRM-a nego i potreba drugih mornarica na tržištu”, istaknuo je Pappo.

U Brodosplitu i DIV-u u projektiranju su koristili najbolja svjetska rješenja, a Pappo procjenjuje da je došlo vrijeme da se napokon projekt i objavi, nakon što su ga dugo držali u tajnosti. Očekuju da će se tako i odgovorni u vojnom sustavu zainteresirati i krenuti u dogovore za drugu fazu, financiranje izrade glavnog projekta. Zadnja faza je izbor naoružanja.

“Mi jamčimo da će troškovi za naručitelja korvete, dakle sada MORH, u odnosu na troškove EU korvete biti znatno niži, povoljniji i konkurentniji od bilo koje europske ponude”, rekao je Pappo, piše Večernji list.

Komentari