Teško se budite? Evo kako to možete izbjeći

pixabay

Poznata nam je situacija kad se teško budimo i osjećaj da smo ni za što, hodamo, a osjećamo se kao da i dalje spavamo. Ova pojava ima svoje ime i zove se inercija spavanja.

Inercija spavanja je fiziološko stanje oštećenih kognitivnih i senzorno-motoričkih performansi koje je prisutno neposredno nakon buđenja, a tijekom kojeg imamo smanjene sposobnosti i budnost, i jedino što želimo je vratiti se u krevet.

Znanstvenici nisu sasvim sigurni što je uzrok ovog stanja, ali pretpostavljaju da ima veze s našim unutrašnjim satom.


U maloj studiji s radnicima hitne pomoći, koji moraju biti 100 posto funkcionalni čim se probude, efekt inercije spavanja testiran je tijekom cijele noći.

Dvanaest radnika budili su u različitim vremenima tijekom noći i ranog jutra, pa su od njih tražili da rješavaju matematičke jednadžbe.

Njihove kognitivne sposobnosti bile su niže kad su se probudili tijekom noći, kada su im cirkadijalni satovi govorili da je vrijeme za spavanje, što ukazuje da naš unutrašnji sat može doprinijeti mrzovoljnosti i povećanom vremenu obrade podataka.

Izgleda da buđenje tijekom dublje faze spavanja, poput REM faze, doprinosi inerciji spavanja i dovodi do jutarnje mrzovoljnosti. Idealno vrijeme za buđenje je neposredno nakon što završite ciklus spavanja, jer će se tada vaše tijelo osjećati najsvežije, piše Mind Body Green.

Koliko traje inercija spavanja?

Inercija spavanja je prirodni odgovor koji može trajati od nekoliko minuta do nekoliko sati, i razlikuje se od osobe do osobe. Većina ljudi otkrit će da mrzovoljnost nestaje između 15 i 30 minuta nakon buđenja, pogotovo ako dan započnu energičnom jutarnjom rutinom.

Krenite u jutarnju šetnju

Budući da na inerciju spavanja utječe svjetlost, najbolji način da je pobijedite je da izađete van i, ako je moguće, jutro provedete neko vrijeme u šetnji.

Pokušajte s magnezijem

Kada je unutrašnji sat isključen, zato što ste, na primjer, ostali budni do kasno u noć, inercija spavanja mogla bi biti još izraženija, a tu može pomoći magnezij.

Magnezij može povećati melatonin, pomažući da naši cirkadijski ritmovi teku glatko ublažavajući mrzovoljnost. Kliničke studije suplementacije magnezijem pokazale su da ovaj mineral smanjuje vrijeme potrebno da zaspite i produžuje cjelokupno trajanje sna, ali i olakšava rano buđenje.

Držite se dosljedne rutine spavanja

Idealan način za buđenje je nakon što ste spavali cijelu noć, kada se sami prirodno probudimo. Kako bi to postigli ključno je da se držimo dosljednog vremena za spavanje i buđenje, čak i vikendom.

Izbjegavajte odgađanje alarma

Koliko god tih dodatnih nekoliko minuta može djelovati primamljivo, stručnjaci kažu da odlaganje alarma samo pogoršava jutarnju mrzovoljnost.

Kada odgađate buđenje, veća je vjerojatnost da ćete se vratiti u dublje stanje sna, što će buđenje učiniti još težim, a mrzovoljnost neizbježnom, piše N1.


Komentari