Kako se Boris Banović u šest rečenica razotkrio kao ideološki zaluđen i primitivan

instagram

U svome konformizmu ljudi su često skloni očekivati da svijet u cjelini, pa tako i društvo u kojemu žive, kao njihov partikularni mikrosvijet, postanu bolji, napredniji, otvoreniji, miroljubiviji… djelovanjem neke više sile.

Netko će očekivati da deformacije raznih vrsta popravi Bog, netko će zazivati Svemir, netko će upirati pogled u političku vlast… Ali, rijetko tko od tih glasnih, zajapurenih konformista – zazivača boljeg svijeta smatra da bi baš on – sad, odmah i ovdje – mogao svojim malim koracima činiti upravo to što očekuje od raznih vrsta svevišnjih sila, dakle pridonositi da društvo u kojemu živi postane bolje, otvorenije, naprednije, miroljubivije, empatičnije, s manje predrasuda… Ne, ne! Prevelik je to intelektualni napor. Lakše je gledati negdje u ono nedefinirano gore i iznad.

Razotkrivanje

Osim toga, nemaju takvi ni vremena razmišljati što bi oni mogli popraviti jer ih previše iscrpljuje to što svakodnevno moraju glumiti da nisu konformisti, pretvarati se da su ljudi otvorena uma, da u njima nema zrnca predrasuda jer su oni to fuj! stanje svijesti i karaktera, naravno, prevladali… Umori to i najčvršće! Jer, moraš jako paziti da se ne razotkriješ, kao što se, recimo, dogodilo modnom kritičaru poznatom po nadimku Fashion Guru, koji je uspio u samo šest rečenica kratkog, navodno modnog, osvrta na fotografiju na kojoj su tri žene, strpati toliko prezira prema ženskom rodu, toliko predrasuda i netrpeljivosti da bi se trebao upitati koje to neotkrivene i nezaliječene traume vuče iz djetinjstva. O čemu je, dakle, riječ?

Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Dotični je gospodin, ime mu je Boris Banović, uzeo fotografiju na kojoj se nalaze saborske zastupnice Marija Selak Raspudić iz Mosta, Sabina Glasovac iz SDP-a i Rada Borić iz platforme Možemo! Snimljene su za vrijeme davanja izjave kojom kao članice saborskog Odbora za ravnopravnost spolova upozoravaju na porast obiteljskog nasilja i predlažu mjere za snažniju zaštitu žrtava. Dotičnjak, dakle, uzima fotografiju, dubokoumno analizira odjevni stil triju političarki, piše šest – pazite, ŠEST! – rečenica i sve sažima u naslovnu poruku kolumne objavljene na Tportalu – “Tri žene, crno-bijela slika: Ljevičarke Rada Borić i Sabina Glasovac u crnom, a hercegovačka snajka Selak Raspudić u bukle kostimu”… I da ne bi netko sad skočio da naslov ionako ne daje autor nego urednik, pa ako treba nekoga prozivati, onda je to neimenovani urednik, reći ću samo da sve istaknuto u naslovu upravo tako kvalificirano stoji i u tekstu. Dakle, nije ovo priča o tome je li prije bila kokoš ili jaje…

U tom nadasve opsežnom i analitikom bogatom, modno prosvjetiteljskom uratku autor poznat kao Fashion Guru dao je publici na uvid ono što, sigurna sam, nije htio – razotkrio je sebe kao mizogina, ograničenog, društveno podkapacitiranog, ideološki nabrijanog, neduhovitog i površnog muškarca, k tome zločestog i lijenog autora koji se iscrpio u šest rečenica. Da ima problem sa ženama općenito vidi se u njegovim opservacijama o tome kako se nijedna od saborskih zastupnica nije našminkala prije izlaska pred kamere, ironično dodajući da to znači da imaju drugog posla, što je njemu, kaže, drago. No, da između tri zastupnice na fotografiji ima problem samo s jednom, i to onom koja ne odgovara njegovu političkom izboru – kao da bi to uopće trebalo relevantno za stvarni modni osvrt! – otkrivaju riječi koje bira kad govori o Mariji Selak Raspudić. O njoj piše: “Jedina u crno-bijelom kostimiću bila je petit Selak. Hercegovačka snajka dobro se sredila u bukle kostimu…”

Ljevičarke i hercegovačka snajka

Dok Sabini Glasovac i Radi Borić oznakom “ljevičarke” daje barem političku definiciju, Marija Selak Raspudić u njegovoj ideologiziranoj i uskogrudnoj optici nema ni ime, a kamoli da joj je dao politički identiet. Valjda nije znao kako bi je opisao, jer desničarka, što bi bio kontrapunkt ljevičarkama, ipak nije. Pod njegovim mikroskopom ona nije percipirana ni kao znanstvenica na područjima bioetike i filozofije, ni kao žena koja je sebe kao stručnjakinju i društveno angažiranu osobu stvorila sama, i to prije braka.

U navodno modnom osvrtu Fashion Gurua Marija Selak Raspudić izbrisana je u svakoj svojoj životnoj ulozi i dimenziji da bi bila svedena na površnu mrlju na kojoj stoji uvredljiva etiketa “Hercegovačka snajka”. Jer, što bi bila žena koja se udala za Hercegovca nego primitivna snajka? Pa još petit Selak? Aluzija na visinu ili na malu, vječnu curicu koja treba zaštitu velikog muškarca? Zar bi mogla biti išta drugo osim objekta poruge? Zar je zaslužila ikakav drugačiji tretman u javnosti, pa makar se radilo i o modnom izboru odjeće za sjednicu Sabora?

Zar je važno o čemu govori kad se, zamislite nesretnice, udala za Hercegovca? Da, da…, sve te nijanse skrivaju se iza autorova odabira formulacije o “hercegovačkoj snajki“. U toj formulaciji u kojoj je petit Selak “hercegovačka snajka” zbijena je netrpeljivost kako prema ženama (Hercegovkama), tako i prema Hercegovcima i Hercegovini općenito, zbijene su predrasude i stereotipi koji opstaju zahvaljujući upravo ovakvim “fashionguruovskim” umovima, zadojenim konformistima koji se lažno predstavljaju kao ljudi otvorena uma i shvaćanja… Nedostajala je još rečenica o tome da bi bolje trebala znati gdje joj je mjesto, jer “hercegovačke snajke” to dobro znaju, pa bi krug stereotipa bio zatvoren.

No, nije se usudio biti toliko eksplicitan, za to ipak treba hrabrosti, pa je, očito kotrljajući kroz moždane vijuge misao u tome gdje je kome i zbog čega mjesto, napisao: “Možda su se dame odjenule ovako tamno jer u ovoj našoj nazadnoj zemlji žene ispaštaju za svašta, tako da trebate biti još glasnije, a i sramotno je da se u 21. stoljeću još raspravlja o tome – možda bi im Markić bolje objasnila gdje im je mjesto i što trebaju nositi…” Očito mu nije jasno da ovu našu zemlju nazadnom čine i licemjerne ptice rugalice poput njega samoga. U jednome ima pravo – sramotno je da u 21. stoljeću još raspravljamo o tome kako žene u “našoj nazadnoj zemlji” ispaštaju za svašta. Isto je tako sramotno da ne vidi kako tome ženskom ispaštanju i sam pridonosi prizemnim i primitivnim etiketiranjem.

Marija Selak Raspudić odabirom odjeće pokazuje svoj odnos prema poslu koji kao zastupnica obavlja, a očito je da ga doživljava kao ozbiljan i važan. Fashion Guru, pak, odabirom metafora posvećenih Mariji Selak Raspudić pokazuje inficiranost predrasudama i nesposobnost da prihvati i poštuje one s kojima ne dijeli stavove. Njegov modni osvrt nema veze s modom. Lažno je identificirati ga tako. Potka njegova osvrta je politička, ali za političku analizu nečijega djelovanja treba nešto i znati, treba uložiti vrijeme, treba više od šest rečenica… Lakše se igrati fotografijama, piše Onenastupaju.hr.

Komentari