Evo što smijete jesti kako biste gubili kilograme na ketogenoj dijeti

Ketoza je metaboličko stanje kada tijelo nema dovoljno ugljikohidrata za sagorijevanje energije pa sagorijeva masnoće i proizvodi ketonska tijela iz masti te ih koristi za energiju umjesto ugljikohidrata.

Do ketoze se dolazi određenom vrstom prehrane, točnije ketogenom dijetom koja uključuje konzumaciju namirnica koje ne sadrže ugljikohidrate, a umjesto toga se konzumira više masti. Ovom dijetom se vrlo brzo gube kilogrami, ali ima i nekih nedostataka.

Što znači ketoza?

Kod unošenja namirnica koje ne sadrže ugljikohidrate pada razina inzulina u tijelu, a masne kiseline se potom oslobađaju u velikim količinama iz zaliha tjelesne masti. Neke od tih kiselina se onda prenose u jetru, gdje oksidiraju i pretvaraju se u ketone (spojevi koji nastaju kada tijelo nema dovoljno inzulina koji pretvara glukozu u energiju pa tijelo umjesto toga koristi masti i stvaraju se ketoni) koje onda tijelo koristi kao izvor energije.


Kako biti na ketogenoj dijeti?

Osoba koja je na ovoj dijeti dnevno treba unijeti najviše 50 grama ugljikohidrata. Upravo zato je važno iz prehrane izbaciti slatkiše, sokove, krumpir, određeno voće i mahunarke.

Dakle, na ketogenoj dijeti se mogu jesti:

  • ribe i plodovi mora
  • određeno povrće (brokula, cvjetača, krastavci, kelj, salata, masline, špinat, rajčica, tikvice, patlidžan, paprika)
  • sirevi
  • avokado
  • meso
  • jaja
  • kokosovo i maslinovo ulje
  • grčki jogurt
  • orašasti plodovi i sjemenke
  • bobičasto voće
  • nezašećereni kava i čaj
  • tamna čokolada

Ipak, mnogi ljudi vrlo brzo odustane od ove dijete zbog umora koji se javlja na samom početku. Zato je potrebno krenuti postepeno i prvo lagano smanjiti ugljikohidrate u hrani, a potom ih u potpunosti izbaciti.

Zašto je dobra ketoza?

Ketogena dijeta vrlo je popularna jer se u kratkom periodu može izgubiti puno kilograma. Osim toga, ljudi koji su na ovoj dijeti s vremenom nauče jesti manje porcije i smanjiti razinu ugljikohidrata u prehrani. Također, osobe na ovoj dijeti se osjećaju manje gladnima zbog ketoze.

Neki se znanstvenici slažu kako ketoza i ketogena dijeta imaju još neke prednosti. Ketoza smanjuje rizik od bolesti srca, kao i od pojave bolesti kao što su dijabetes tipa 2 i Parkinsonove bolesti. Također, liječnici će nekada djecu koja imaju epilepsiju staviti na ovu dijetu jer ona sprječava pojavu čestih napadaja.

Ima li ketoza nuspojave?

Na samom početku dijete, odnosno ketoze mogu se pojaviti glavobolja, zatvor ili proljev, visoki kolesterol i neugodan zadah. Isto tako ljudi koji prestanu jesti ugljikohidrate žale se na umor, slabost i manjak energije dok se tijelo ne navikne na ovo stanje. Još jedan simptom je i nesanica i buđenje po noći. Ovi simptomi nestaju nakon nekoliko dana ili tjedana dijete.

Također, ovakav način prehrane može uzrokovati pojavu bubrežnog kamenca i zato je važno piti puno tekućine. Ketoza može izazvati i nedostatak određenih vitamina i minerala u tijelu kao što su selenij, magnezij, fosfor, kao i nedostatak vitamina B i vitamina C.

Osobe koje uzimaju lijekove ili imaju određene zdravstvene probleme bi se prije ove dijete trebale konzultirati s liječnikom.

Zaključak

Dakle, ketoza je stanje u kojem tijelo umjesto ugljikohidrata koristi masti, odnosno ketone za energiju. Do ketoze se može doći ketogenom dijetom kojoj je fokus unošenje što više masti u organizam, a izbjegavanje ugljikohidrata. Iako je ova dijeta odlična za gubitak kilograma, ima i nekoliko nuspojava.


Komentari