Retrospektiva poljskog redatelja Andrzeja Żuławskog

Retrospektiva Andrzeja Żuławskog, koja se otvara 5. ožujka u kinu Tuškanac filmom “Na srebrnom globusu”, predstavlja pet najznačajnijih ostvarenja tog međunarodno afirmiranog i subverzivnog poljskog redatelja.

Uoči projekcije prvog filma retrospektive, koji iz Tuškanca opisuju postapokaliptičnim, znanstvenofantastičnim remek-djelom, uvodnu riječ održat će filmolog Tomislav Šakić.

“Na srebrnom globusu” je ekranizacija romaneskne postapokaliptične “Lunarne trilogije”, koju je počeo raditi još 1976., a prozni predložak u filmu izmijenjen je i moderniziran.

Iako je bila riječ o prestižnom i skupo produciranom znanstveno-fantastičnom spektaklu kojim je Poljska planirala konkurirati remek-djelu “Solaris” Andreja Tarkovskog, tadašnji poljski zamjenik ministra kulture smatrao je da je u priči previše asocijacija na poljsku komunističku diktaturu, a prema nekim izvorima imao je problema i s razumijevanjem filma, te je pretpostavljao da neće biti gledan.



Stoga je naložio da sav materijal bude uništen, no spašen je zahvaljujući tome što su redateljevi suradnici uspjeli sakriti negativ i završen je 1988.

U nastavku će se prikazati “Opsjednutost” (1981), sa Samom Neillom i Isabelle Adjani koja je za tu ulogu nagrađena na festivalu u Cannesu, kao i prestižnom francuskom nagradom César.

Ta horor-drama smještena u svakodnevicu zapadnog Berlina obiluje ekstremnim scenama zbog kojih je u vrijeme premijere imalo problema s cenzurom u mnogim zemjama, uključivši i Jugoslaviju, napominje se u najavi.

Slijedi i autorov prvijenac “Trećina noći” (1971), impresivna ratna drama s elementima horora smještena u okupiranu Poljsku tijekom Drugog svjetskog rata.

Film spaja realističke momente s nadrealističkim situacijama, te je osvojio nacionalnu nagradu za najboljeg novog redatelja, te pohvale Andrzeja Wajde koji je ustvrdio kako je mladi filmaš ovim ostvarenjem poljsku kinematografiju oplemenio osebujnim filmskim izrazom.

Elemente horora uvrstio je i u povijesnu dramu “Đavao”, nastalu godinu dana kasnije, koja je bila odmah bunkerirana jer se redatelj jasno asocirao na studentske nemire 1968. godine, u tolikoj mjeri da je čitav dojmljivo režiran film s ´baroknim´ prikazima ljudske patnje i okrutnosti u suštini posve jasna metafora šezdesetosmaških zbivanja.

Iz Tuškanca kažu kako se mnogo toga tada pokazalo problematičnim, od toga da protagonist proizvoljno ljude ubija nožem ili pištoljem, preko scene paljenja poljske zastave do naglašeno modernog rock soundtracka, koji je također pridonio subverzivnom naboju filma.

Program završava u subotu, 7. ožujka, romantičnom dramom “Važno je voljeti” (1975), s Romy Schneider i Fabiom Testijem u glavnim ulogama, koja ga je prometnula u veliku europsku redateljsku nadu.

“Erotskim prizorima obilno začinjen film koji intrigantno tematizira svijetlu i tamnu stranu glumačkog posla, koji odlikuje fluidna, vrludava kamera te koji narativno neprekidno pleše na rubu histerične melodrame, film je postigao je veliki uspjeh kod publike, pa ga je samo u Francuskoj pogledalo više od milijun i pol gledatelja”, ističe se u najavi.

Komentari