Predstava o školstvu u ZKM-u: Prikaz problemima učenika i profesora po njihovim svjedočanstvima

Dario Harjaček

U Zagrebačkom kazalištu mladih (ZKM) 26. studenoga održava se premijera pojekta “Mi i oni”, koji se bavi aktualnom temom školstva, odgoja, obrazovanja i problemima s kojima se susreću učenici, profesori i roditelji. Riječ je o autorskom uratku Darija Harjačeka, Katarine Pejović, glumačkog ansambla ZKM-a i polaznika Učilišta ZKM-a

Projekt je osmišljen kao specifičan okvir unutar kojega se želi kroz glasove izravnih sudionika hrvatskog obrazovnog sustava stvoriti što širu sliku o tome gdje se školstvo danas nalazi i kako preko njega mi kao društvo vidimo sami sebe.

Tijekom dva mjeseca, zajedno s autorskim timom izvođača – devetero glumaca i 14 polaznika Učilišta ZKM-a – iskopan je “rudnik materijala” iz kojega su proizašla neka ključna pitanja, koja se mogu svesti pod jedno najvažnije pitanje: Kako smo, u ovih nekoliko tisuća godina, od ideje stjecanja znanja kao zabave i igre, došli do škole kao institucije u kojoj prevladavaju dosada i tjeskoba, i što možemo učiniti da se to promijeni?

Je li škola, kako to stoji u njezinoj definiciji, odgojno-obrazovna ustanova? Kakav je odnos društva prema školi? Na koje sve načine prosjek vlada u školama? Učimo li u školi za znanje ili za ocjenu? Što znače ocjene od 1 do 5 i uspjeh manji od 5.0? Koliko znanje stečeno u školi ima doticaja sa stvarnošću i u kojoj mjeri su mladi ljudi po izlasku iz srednje škole osposobljeni za život? U kom su odnosu u školi slobodna volja i prisila, kako utječu jedna na drugu i kako se manifestiraju – i kod učenika i kod profesora? Kakav je status profesora? Koji su im alati dostupni za stjecanje autoriteta i povjerenja kod učenika? Koliko imaju prostora za kreativni pristup predmetu koji predaju? Kako izgleda križaljka učenici-roditelji-profesori? Tko smo Mi i Oni, i tko ili što nas dijeli u toj igri razdvojenosti? – neka su od pitanja koja su se nametnula u radu na predstavi.