‘DARA IZ JASENOVCA’ Kritičar američkog magazina Variety: ‘Da danas napravite film o holokaustu koji bi trebao potaknuti mržnju prema Nijemcima, bio bi odmah izopćen’

Ilustracija Foto: Screenshot/Youtube

Jedan od glavnih kritičara magazina Variety Jay Weissberg osvrnuo se na film Petera (Predraga) Antonijevića ‘Dara iz Jasenovca’, koji je nominiran za Oscara, a kako se čini prema kritikama ovo nije najbolji izbor srpske kinematografije jer je ocjena filma porazna.

“Tvorci ‘Dare iz Jasenovca’ naglašavaju da je scenarij napisan po iskazima svjedoka, koristeći taj otrcani slogan da izbjegnu bilo kakve kritike: to se dogodilo i nama se nema što prigovoriti. Problemi su međutim dvostruki: njegov neskriveni antihrvatski i antikatolički naboj suviše je očito dizajniran kao oružje u sadašnjim sukobima Srba i njihovih susjeda, a uživanje u vizualizaciji sadizma, kontrastirano s djetinjom nevinosti, gura u stranu bilo kakvo razmišljanje o opasnostima nacionalizma, ubilačkog rasizma i genocida i nadomješta ga jeftinom sentimentalnošću”, napisao je Weisberg, prenosi Jutarnji list.

Dodao je kako bi to bila još jedna nesuvisla drama o holokaustu, koja koristi nasilje kao što se to radi u žanru o serijskim ubojicama, da nema suvremenog konteksta tog filma. Kontekst je, kako navodi, nemoguće ne uzeti u obzir, a u ovom slučaju to je kako srpski nacionalisti koriste Jasenovac kao bojni poklič i pretvara film u propagandu.

“Znanstvenik Jovan Byford trijezno je analizirao kako se srpske patnje pokušavaju povezati s holokaustom i tako se nastoji legitimizirati njihova težnja za teritorijalnom ekspanzijom: to je točno karta na koju igra film. Već sama činjenica da je dom male Dare smješten u Mirkovce, poslužit će kao crvena krpa antihrvatskim brigadama, jer je to mjesto bilo prijeporna točka hrvatsko-srpskih sukoba. Da danas napravite film o holokaustu koji bi trebao potaknuti mržnju prema Nijemcima, bio bi odmah izopćen: ne shvatiti da se ovdje radi o istom problem, svjedoči o potpunom sljepilu”, poručio je.



Dalje navodi da je ‘Dara iz Jasenovca’ tehnički solidno napravljen proizvod, montiran tako da izmuze što više od snimaka logora dronovima i krupnih planova dječjih lica.

“Nestvarna scena u kojoj se friško ubijeni pridružuju u snježnoj oluji drugim mrtvacima u stočnom vagonu vjerojatno bi trebala poslužiti kao pacifistička poruka u duhu magičnog realizma, no naprosto se doima ljigavo”, smatra.

Komentari