VELIKI TROŠKOVI Povremeni prijevoznici frustrirani ‘Izgubili smo više od 90 posto posla’

Ilustracija Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Povremeni prijevoznici frustrirani su situacijom u kojoj se nalaze više od godinu dana. Ne dobivaju konkretnu pomoć Vlade u rješavanju njihovih problema s leasing kućama. Gubici su veći od 90 posto, turista nema, a malo po malo oduzima im se sredstvo nužno za rad, autobus.

Najviše problema su imali s leasing kućama i velikim kamatama na moratorije koji su završili. Sada stižu kompletni iznosi leasing rata koje u ovoj situaciji ne mogu plaćati.

“Ti autobusi se ne miču s mjesta već 14 mjeseci, a s druge strane imamo određene troškove poput osiguranja vozila, poput računovodstva koje nas jednostavno čekaju iz mjeseca u mjesec i koje podmirujemo iskreno ni sami ne znamo odakle proteklih 14 mjeseci”, reka je Velimir Zagorščak, član upravnog odbora udruge Autobusi HR, piše Dnevnik.hr. 

Od svih zahtjeva koje su uputili Ministarstvu i Vladi potvrđen je prijedlog da se iz dobivenih sredstava putem HAMAG-a mogu otplaćivati obaveze prema kreditima i leasing kućama do iznosa 35 posto od ukupnog iznosa kredita, a kamate za državne kredite neće rasti iznad 2 posto.



“Izgubili smo više od 90 posto posla, ovih deset posto kojih smo odradili to su stvarno bile vožnje unutar Republike Hrvatske koje su se uspjele progurati, čak je i bilo nešto rezervacija krajem osmog mjeseca prošle godine po pitanju prijevoza za maturalna putovanja, no nažalost ona se nisu održala”, dodaje.

Odluka o refundaciji troškova definirat će se kao pomoć za turističku sezonu, a riječ je o otprilike 50 milijuna kuna koje će rasporediti na sve pristigle zahtjeve koji će ispunjavati uvjete. Osnovni uvjet je 75 posto pada prometa u 2020. u odnosu na 2019. godinu. No, problemi moratorija sa leasing kućama ostaju i dalje tema kod koje nije ništa postignuto.

“Sva ova naša vozila koja jesu na leasingu su nabavljena ne zbog nas samih, ne zbog prijevoznika nego zbog naših putnika. Vrlo bitno je za reći da su sve firme koje jesu ovdje, to su uglavnom male obiteljske tvrtke koje su prije ove pandemije, prije ovog cijelog cirkusa radile uredno, radile zdravo, radile umjereno”, objasnio je član upravnog odbora Udruge Autobusi HR Ivan Leskovar.

Veliki troškovi

Troškovi održavanja autobusa veliki su, iako trenutno nisu u pogonu. Samo registracija vozila košta do 25 tisuća kuna, a investicije za osiguranje i ostale naknade dosežu brojku od sto tisuća kuna.

“U proteklih 40-ak dana 30 autobusa, taj broj će se uvelike povećati u narednih nekoliko mjeseci obzirom da su dovoljne dvije dospjele pune rate neplaćene kako bi leasing kuća imala pravo oduzeti vozilo, a nakon toga slijedi slanje zadužnica kako na firmu tako i na naše osobne račune”, rekao je Velimir Zagorščak.

“Svaki strani gost koji sleti avionom, mi ga dočekamo i stvarno je pohvalno da ti putnici uđu u jednako dobra vozila koja će ih voziti u idućih par tisuće kilometara po cijeloj Europi, ne samo po Hrvatskoj i da to budu udobni i novi i autobusi na nekakvoj razini”, navodi Leskovar.

U Hrvatskoj se trenutno nalazi oko osam tisuća autobusa, a zapošljava se više od deset tisuća radnika kojima potpore za održavanje radnih mjesta nisu dovoljne.

“To je iznos s kojim oni nisu bili zadovoljni što ih možemo i razumjeti jer su znali tokom sezone znali zarađivati puta tri, puta četiri tog iznosa jer su oni svi vrlo brzo nakon prestanka posla krenuli s nekakvim drugim poslovima, otišli voziti kamione, vozit šlepere po Europi”, objašnjava.

Voziti mogu određeni broj putnika po epidemiološkim mjerama. Ako je kapacitet autobusa do 50 putnika, može ih biti samo dvadeset.

“Međutim tih 20 putnika bi trebalo doći, mi bi ih trebali primiti, a njih nema to su turisti sa stranih tržišta velikom većinom daleki istok, Amerika, kompletna Europa i tih putnika jednostavno nema”, dodaje.

Predsezonu nisu imali, a sezone zasigurno neće biti do iduće godine. Očekuju daljnje pregovore kako bi našli zajedničko rješenje prihvatljivo za sve strane.

Komentari