Tomislav Debeljak: Preuzet ćemo norveški škver ‘Kleven Verf’ te se pozicionirati među top brodogradilišta na svijetu

Darko Tomas / CROPIX

U moru loših informacija koje stižu usred krize, a koja je, radi mjera izolacije poduzetih zbog sprječavanja širenja koronavirusa snažno pogodila hrvatsko gospodarstvo, iz “Brodosplita” stižu dobre vijesti, piše Slobodna Dalmacija.

Ova se tvrtka uspješno prilagodila izvanrednim okolnostima pa u okviru preporučenih mjera održava proizvodni proces, štiteći tako sigurnost osoblja, kupaca, ali i striktno poštujući propise i protokole koje je utvrdila hrvatska Vlada.

“Posla imamo dovoljno, ali ova situacija loše utječe na našu efikasnost. Problem nam stvara doprema kupljenog repromaterijala za izgradnju brodova koji su, kako znate, najkompleksniji proizvod. Dosta dobavljača ima zatvorene tvornice, a logistička prohodnost robe od tvornice do krajnjeg kupca jako je usporena i otežana”, rekao je Tomislav Debeljak, predsjednik Uprave “Brodosplita”.

Svaki dan zastoja grupaciju “Brodosplit” stoji oko 2,78 milijuna kuna.

“Do sada imamo nakupljeno oko 20 dana zastoja, s time da radimo sve i trudit ćemo se da dobrom pripremom i organizacijom smanjimo zastoje koliko god to budemo mogli. Poštujemo sve naputke Nacionalnog stožera, ali to nam generira zastoje, iako sada ne razmišljamo o tome.

Da bismo poštovali sve mjere, veliki smo dio ljudi poslali da rade od kuće, pa nas tako od ukupno dvije tisuće, u brodogradilištu radi oko tisuću i tristo. Efikasnost rada zbog nedostatka materijala nam je na šezdeset posto, ali se trudimo održati proizvodni proces. Odredili smo prioritete i sve preostale snage usmjerili na one projekte na kojima ne smije biti kašnjenja”, rekao je Debeljak.

Svim radnicima osigurani optimalni uvjeti za rad

Stožer za borbu protiv koronavirusa u “Brodosplitu” je počeo raditi prije dva mjeseca.

“Od tada smo za sve radnike osigurali optimalne uvjete za rad. Svi su dobili naputke o mjerama za suzbijanje epidemije i striktno ih se pridržavaju jer time štite sebe, ali i svoje obitelji.

Nabavili smo potrebne količine maski, zaštitne opreme i dezinfekcijskih sredstava kojima višekratno tretiramo sve površine koje treba dezinficirati. Nekoliko puta dnevno dezinficiraju se svi javni prostori – toaleti, garderobe, ulaz u brodogradilište i paketi koji dolaze izvana.

Na svim ulazima su sredstva za dezinfekciju ruku. Osim toga, znatna sredstva smo uložili u infrastrukturu i opremu smještajnih prostora i uređaja za pomoć i zaštitu tijekom pandemije koronavirusa”, naglasio je Debeljak i dodao da su do sada uložili oko devet milijuna kuna u investicije takve vrste, a ukupno će za mjere zaštite platiti 15 milijuna kuna. Naručeni su i već plaćeni respiratori.

“Imat ćemo medicinske opreme i kreveta za veći broj ljudi nego što u ‘Brodosplitu’ ima zaposlenika. Računali smo i na članove njihovih obitelji, a sve kako bi u najgorem trenutku, ne daj Bože potrebe, pomogli sustavu. Ako se pandemija naglo zahukta, važno je izolirati stare i bolesne da bismo im spasili živote, i imali na raspolaganju što veći broj aparata za preživljavanje. U konačnici, svi će ti kapaciteti koje za tu svrhu pripremamo u brodogradilištu, služiti našem zdravstvenom sustavu”, istaknuo je Debeljak.

Dodao je kako u knjizi narudžbi nisu upisani samo projekti izgradnje novih brodova, već i niz projekata koji nisu vezani isključivo za brodogradnju, što splitskom škveru osigurava zaposlenost do 2023. godine.

Vrijednost ugovorenih poslova je više od 440 milijuna eura.

“Kontinuiramo radimo i na osnaživanju novih komercijalnih projekata i to isključivo na poslovima čije su ponudbene kalkulacije pozitivne”, rekao je Debeljak.

Norveška akvizicija

Nedavno je sklopljen ugovor o preuzimanju norveškog brodogradilišta “Kleven Verft” iz Hurtigrutena.

“Kleven Verft” je brodogradilište s vrhunskim referencama, čiji radnici raspolažu znanjem u gradnji, a pogotovo u opremanju složenih brodova.

“‘Brodosplit’, koji smo uspjeli izuzetno dobro pozicionirati u segmentu izgradnje srednje velikih i polarnih kruzera, na ovaj način je dobio partnera s kojim će postići još bolje, vrhunske rezultate. Trenutno je ‘Brodosplit’ po kvaliteti projektiranja i gradnje, te brzini i tehnologiji izgradnje među najefikasnijim brodogradilištima na svijetu.

To povezivanje stvorit će pozitivan sinergijski efekt u svim segmentima našeg poslovanja, počevši od ugovaranja i financiranja građenja novih brodova, a isto tako u projektiranju, gradnji trupa, a pogotovo u opremanju budućih novogradnji. Zbog te pozitivne sinergije očekujemo i snižavanje troškova gradnje i znatno niže troškove financiranje novih projekata.

Ta ukupna ušteda koja bi mogla iznositi do pet posto omogućit će nam ne samo veću profitabilnost, nego i konkurentnost prilikom ugovaranja i gradnje složenih i sofisticiranih brodova srednje veličine. U tom segmentu, ovim povezivanjem imamo veliku šansu biti uistinu najbolji na tržištu”, istaknuo je Debeljak.

U izgradnji su dva broda za krstarenja polarnim područjima

Nakon prijema u službu gdje je prototip obalno ophodnog broda nadmašio sva očekivanja korisnika, uskoro kreće gradnja drugog broda, u izgradnji su dva broda za krstarenja polarnim područjima Arktika i Antarktika, a radi se o najboljim brodovima u klasi.

“Prvi brod za polarna krstarenja ‘Hondius’ koji je isporučen u svibnju prošle godine i koji je već godinu dana na krstarenjima, pokazao se izuzetnim. Drugi polarni kruzer ‘Ultramarine’, gradi se na navozu i bit će uskoro porinut u more.

Poktraj godine počeli smo rezati čelik za Janssonius, tzv. Hondiusov sister ship. Zahvaljujući tome što smo prvi polarni kruzer ‘Hondius’ završili u ugovorenom roku, vlasnik nam je odmah po isporuci povjerio gradnju još jednog broda istih dimenzija. Oni su naša najbolja referenca, tako da nam se knjiga narudžbi stalno puni”, naglasio je Debeljak.

Gradnja putničkih brodova male i srednje veličine, segment je u kojem splitski brodograditelji mogu konkurirati, a “Brodosplit” se pozicionirao u tržišnoj niši gradnje brodova Polar Expedition Cruise Vesselsa, čija je dužina od 100 do 250 metara.

“Uskoro ćemo dovršiti i konverziju riječnog kruzera u uzobalni brod za plovidbu morem, a ugovoren je za vlastitu tvrtku iz grupacije Brodosplit-Plovidbu. Duljine je 105 metara i širine 16 metara. Kruzer će moći na svoje četiri palube, u 80 luksuzno opremljenih kabina, primiti 159 putnika, o kojima će se brinuti 72 člana posade smještenih u 38 kabina. Njegovom prenamjenom povećava se razina kvalitete javnih prostora, uz nove sadržaje i otvoreni bazen na sunčanoj palubi, kasino i diskoprostor za zabavu”, kazao je Debeljak, kojeg raduje što je i posao za Hrvatsku ratnu mornaricu uspješno obavljen.

Udovoljili Nato kriterijima

“Zadovoljni smo što možemo biti oslonac našoj mornarici u razvoju i gradnji brodova i druge opreme i sustava, što je nužno za obavljanje zadaća i jačanje sposobnosti naših Oružanih snaga. Hrvatska vojna industrija uglavnom je poznata po osobnom naoružanju i lakim topničkim sredstvima, zaštitnoj opremi i slično, a naš ophodni brod koji smo isporučili krajem 2018. i koji je tijekom godine prošao sva vrlo zahtjevna ispitivanja u realnim uvjetima te je primljen u službu, svakako je najsloženiji proizvod domaće vojne industrije. Prototip novog broda tehničkom opremljenošću i plovnim karakteristikama znatno je unaprijedio sposobnosti Obalne straže, a već je i sudjelovao u akcijama traganja i spašavanja, kada je u siječnju prošle godine pretraživan akvatorij od Mljeta do Prevlake.

Potragu su otežavali nepovoljni vremenski uvjeti, odnosno vrlo jaka bura, zbog čega se u potragu uključila i obalna straža s novim brodom OOB-31 “Omiš”’ koji je opremljen s aktivnim sustavom za stabilizaciju ljuljanja koji omogućuje brodu punu operativnost na stanju mora “četiri”, te udovoljavanje NATO kriterijima za pomorstvenost (STANAG 4154), što se kod jake bure pokazalo ključnom sposobnošću, jer upravo ovakvi uvjeti i zadaće razlog su zbog kojeg HRM-u trebaju ovakvi tipovi brodova”, rekao je Debeljak.

“Brodosplit” svoje poslovanje također upotpunjuje i u tzv. izvanbrodograđevnoj djelatnosti izgradnjom dijelova za vjetroelektrane na moru i mega sekcija za putničke kruzere koji se grade u talijanskim brodogradilištima.

Do sada je više od 12.000 tona opremljenih sekcija (mega blokova) za putničke kruzere isporučeno jednoj od najvećih brodograđevnih grupacija na svijetu, onoj Fincantieri, s kojom “Brodosplit” surađuje već godinama.

“Gotovo svi izgrađeni brodovi su namijenjeni izvozu. U razvoju, gradnji i ispitivanju sudjeluju brojni izvršitelji, kako zaposlenici, tako i podizvođači i isporučitelji, čija su primanja dio osobne potrošnje vidljive u BDP-u. U našim je brodovima udio domaće komponente i 70 posto, koji namjeravamo samo povećavati s obzirom na sve veće i sve složenije brodove koje ugovaramo sa sve većom dodanom vrijednošću.

Brodovi koje mi gradimo prepoznatljiv su hrvatski proizvod, usudio bih se reći i jedini koji je vidljiv i prepoznatljiv globalno. DIV grupa ima jedan od najvećih inženjerskih potencijala u Hrvatskoj, odnosno više od 450 inženjera koji su generator razvoja u industriji kojoj smo na čelu.

Danas je DIV Grupa s konsolidiranim vrijednostima, među 10 najvećih privatnih trgovačkih društava i jedan od najvećih izvoznika u Hrvatskoj, a svakako je regionalni lider u metaloprerađivačkoj industriji”, naglasio je Debeljak.

Škverske nadstrešnice za KBC

“Kao najveći gospodarski subjekt u Dalmaciji, u ‘Brodosplitu’ osjećamo odgovornost prema zajednici u kojoj živimo, stoga smo prihvatili molbu KBC-a Split i izradili dvije nadstrešnice kojima će se, u slučaju povećanih potreba za bolničkim liječenjem, bolničkom osoblju osigurati ugodniji rad prilikom korištenja vanjskih šatora”, zaključio je Debeljak za Slobodnu Dalmaciju. 

Komentari