Mate Rimac sjedio je za stolom, okrenut prema kameri. S njegove desne strane bio je Oliver Blume, izvršni direktor Porschea, a s njegove lijeve strane šef financija Lutz Meschke. Spremali su se održati videokonferenciju na kojoj će najaviti dogovor o spajanju Bugattija, za kojeg je Porsche zadužen unutar Volkswagen Groupa, s Rimčevom kompanijom koja proizvodi hiperautomobile.
Osim Robb Reporta, ovoj konferenciji pridružio se mali broj novinara iz poslovnih medija, među ostalima Financial Times i Bloomberg. Blume i Meschke bili su odjeveni u prikladnu poslovnu odjeću, kao što se moglo i očekivati od njemačkih poslovnih lidera koji se spremaju na veliku objavu, a sjedili su ukočeni i uspravni. No, dok se 33-godišnji Rimac opuštao u svom stolcu, ispod stola izronile su tenisice, a za njim i par golih nogu.
Wunderkind svijeta hiperautomobila upravo je trebao dobiti kontrolu nad jednim od najpoznatijih brendova, a on je za tu priliku odlučio nositi kratke hlače.
Rimac nesumnjivo nije to učinio iz manjka poštovanja, nego je njegova ležerna odjeća poslužila kao korisni vizualni simbol prijenosa moći neuobičajenog čak i po turbulentnim standardima industrije superautomobila. Vođenje vjerojatno najprestižnijeg svjetskog brenda, kojeg je prije 112 godina osnovao jedan od velikih automobilskih pionira i proizvođač nekih od najljepših, najmoćnijih automobila koji su ikada krasili cestu, prelazilo je s najveće europske proizvodne kompanije do startupa kojeg je u maloj naciji prije 12 godina pokrenuo netko tada tek u tinejdžerskim godinama.
Kasnije te večeri održat će se gala događaj uživo sa spektakularne tvrđave Lovrijenac iz 14. stoljeća, uzdignute visoko iznad prekrasnog, drevnog Dubrovnika i hrvatske jadranske obale. Rimac se popeo na pozornicu kako bi potvrdio značaj onoga što se događalo i odgovornost koju je preuzeo. Sada je nosio dobro krojeno odijelo, ali je i dalje zadržao tenisice.
Unatoč mladosti, Rimca su njegovi kolege već priznali kao jednog od istaknutih suvremenih proizvođača superautomobila, nasljednika Ettorea Bugattija, koji stoji ravnopravno uz Horacia Paganija, Christiana von Koenigsegga i Gordona Murraya. Klub inženjera koji su od nule stvorili automobile i kompanije, zaista je ekskluzivan, a Rimac mu se službeno pridružio tek kada je početkom srpnja objavljen posao s Bugattijem. Rimac Nevera, njegov prvi električni hiperautomobil spreman za proizvodnju, Robb Report i drugi mediji testirali su u lipnju, a isporuke kupcima upravo kreću.
No, Rimac je već etablirani faktor u ovoj industriji. Razvijajući vlastiti hiperautomobil, izgradio je posao vrijedan više milijardi dolara, opskrbljujući svojom tehnologijom električnih pogona visokih performansi najmanje 15 velikih proizvođača automobila, uključujući Ferrari, Aston Martin, Mercedes i svog kolegu Christiana von Koenigsegga. Porsche i Hyundai nisu samo kupci već i ulagači sa značajnim udjelom u kapitalu, a Pininfarini se Nevera toliko sviđa da automobil koristi kao osnovu svoje nove Battiste od 1877 konjskih snaga. Posao se tako brzo razvijao da Rimac jednostavno do sada nije imao vremena za prodaju vlastitog hiperautomobila.
Ideja spajanja Bugattija i Rimaca na prvu se može činiti čudnom, ali logika je neosporna. Nova generacija električnih Bugattija treba transcendentnu razinu performansi, ali Volkswagen je izgubio volju za financiranjem. Velike automobilske kompanije mogu trošiti poput američke vojske. Analitičari procjenjuju da je VW od preuzimanja kontrole 1998. godine uložio najmanje 2.4 milijarde dolara u Bugatti i izgubio oko 5 milijuna dolara na svakom prodanom Veyronu. Na stvaranje Chirona od kostura Veyrona potrošeno je oko 420 milijuna dolara, a izvori bliski kompaniji kažu da je VW očekivao da će isto toliko potrošiti na elektrifikaciju ove 16-godišnje platforme.
Navodno je Rimac ponudio razvoj potpuno novog Chironova nasljednika za oko 240 milijuna dolara. Umjesto da ispiše ček na tu svotu, VW je predložio spajanje. Vjeruje se da gotovina nije promijenila vlasnika. Novi Bugatti-Rimac bit će 55 posto u vlasništvu Rimac grupe i 45 posto u vlasništvu Porschea, u ime Volkswagena. Za sada će se dvije marke nastaviti projektirati i razvijati odvojeno: Bugatti u Molsheimu u Francuskoj i Rimac od 2023. u novom sjedištu u blizini Zagreba.
Rimac u novi zajednički poslovni pothvat ulaže samo svoj posao proizvodnje hiperautomobila. Njegovo brzorastuće poslovanje opskrbe globalnih proizvođača automobila visokonaponskim električnim pogonom i drugom opremom zasebna je djelatnost Rimac Technology te je u isključivom vlasništvu Rimac Grupe. Bit će proizvedeno samo 150 Nevera, a Bugatti trenutačno proizvodi manje od 100 automobila godišnje. Čak i kad kombinirani Bugatti-Rimac bude u punoj proizvodnji, ovo poslovanje će činiti samo od 15 do 20 posto prometa Rimac Grupe. Ostatak će činiti Rimac Technology koji će uskoro rasti. Ima ugovore za opskrbu velikih proizvođača automobila komponentama i cjelovitim pogonskim sklopovima visokih performansi za njihove potpuno električne modele. S količinama do 100.000 svake godine, to je za Rimca veliki skok. Vaš sljedeći automobil možda neće biti Nevera, ali postoji šansa da će imati Rimčevu tehnologiju, piše Robb Report.
Rimac ostaje najveći dioničar u Rimac Grupi s 37 posto udjela. Vjeruje se da najnoviji krug financiranja kompaniji daje nominalnu neto vrijednost od oko dvije milijarde dolara. Uz 45 posto udjela Porschea AG u Bugatti-Rimcu, Porsche ukupno posjeduje 24 posto Rimac Grupe, što mu daje neizravno većinsko vlasništvo nad Bugatti-Rimcem. No, Porscheu je jasno da ne postoji kombinacija glasačkih prava, niti de facto ili de iure kontrola i da je to što je Rimac glavni izvršni direktor sve tri kompanije jedan od razloga zašto je postignut dogovor.
“Kao dioničar želimo pravog poduzetnika kao izvršnog direktora. Naša je jasna strategija prenijeti operativnu kontrolu na Matu”, kaže Blume.
Što je zanimljivije, ovaj poslovni dogovor znači da se unatoč toj bogatoj povijesti, 10-znamenkastom ulaganju VW-a u 23 godine vlasništva i stotinama isporučenih Veyrona i Chirona, Bugatti procjenjuje na manje od same Rimačeve proizvodnje Nevere, koja tek počinje isporučivati automobile kupcima. Razlog je jednostavan – Bugatti je gotovo bezvrijedan bez električnog pogona ultra visokih performansi koji će mu trebati u doba električnih vozila. Volkswagen ne želi ulagati u razvoj. Rimac već ima jedan takav auto. Bez toga, VW je ozbiljno razmišljao o zaustavljaju Bugattijeva poslovanja.
Čak i prema hiper-komprimiranim standardima mladih poduzetnika koji su preoblikovali suvremeni svijet, ovo je za Mate Rimca bilo nekoliko nevjerojatnih mjeseci. Prvo lansiranje Nevere u lipnju, zatim Bugattijeva objava početkom srpnja, a kasnije istog mjeseca vjenčanje sa njegovom dragom. Zatim turneja po SAD-u, koja je započela u kolovozu u Los Angelesu i na Pebble Beachu, kako bi upoznao ne samo kupce svoje Nevere vrijedne 2,4 milijuna dolara, već i već poznatu Bugattijevu klijentelu, koja bi mogla biti pomalo oprezna i zbog prijelaza brenda na električni pogon i mladosti novog šefa. Zatim se vratio natrag u Zagreb kako bi dovršio prijenos ovlasti sa sadašnjeg Bugattijevog izvršnog direktora Stephana Winkelmanna, koji je također na čelu Lamborghinija. Zatim će nastaviti proces stvaranja Chironova nasljednika.
“Ove godine, kao da se sve posložilo. Bilo je to ludo”, govori Rimac iz New Yorka. Novinar Robb Reporta razgovarao je s njim nekoliko puta tijekom prošlih mjeseci. Prvo je proveo s njim nekoliko opuštenih dana na pustom, ali prekrasnom hrvatskom otoku Pagu, gdje je predstavljao Neveru, a kasnije i na tom konferencijskim pozivu. Sada izgleda umorno, nakon žestokog rasporeda putovanja. Ali on je obično velikodušan sa svojim vremenom, razoružavajuće iskren, postavlja pitanja, ali i odgovara na njih. I općenito je simpatičan, pristupačan i zabavan – možda netipičan za tehnološkog poduzetnika.
Svaki cent od te dvije milijarde dolara neto vrijednosti sam je stvorio. Rimac je rođen u Bosni i Hercegovini u etnički hrvatskoj obitelji migranatskih građevinskih radnika, što je tradicija egzodusa ubrzana sukobom u kojem se raspala Jugoslavija. Rimac se s dvije godine preselio u Njemačku, a zatim u ranim tinejdžerskim godinama u neovisnu Hrvatsku, gdje su ga zadirkivali zbog snažnog bosanskog naglaska. No, njegov talent za elektroničko inženjerstvo njegov je učitelj uočio i poticao, a do 18. godine registrirao je nekoliko patenata i osvojio nacionalnu nagradu za rani primjer nosive tehnologije – “rukavicu” koja je prepoznavala pokrete ruke i mogla se koristiti umjesto miša. Još je uvijek izložen u ormaru u Rimačevu sjedištu.
Rimac je volio automobile jednako kao i gadgete, te je kupio polovni BMW serije 3. Bio je to najjeftiniji način doći do automobila sa stražnjim pogonom koji se mogao utrkivati i driftati. Njegov najbolji prijatelj Goran nenamjerno je započeo posao vrijedan više milijardi dolara kada je uništio BMW-ov motor, što je navelo njegovog 20-godišnjeg vlasnika da spoji svoje dvije strasti i zamijeni plinski motor elektromotorom. Radio je dobro, ali nedovoljno dobro za Rimca, koji ga je ponovno izvadio i igrao se njime, započinjući stalni proces opsesivnog poboljšanja tijekom sljedećih 13 godina, za što priznaje da izluđuje njega i njegovo osoblje, ali sada je rezultirao time da posjeduje najbolju visoko pogonsku tehnologiju električnih vozila u svijetu. I većinu Bugattija.