Pruga nije dovršena na vrijeme još 2020., EU bi mogla tražiti povrat novca

Ilustracija Foto: Željko Hajdinjak / CROPIX

Završetak najvećeg željezničkog infrastrukturnog objekta pruge Dugo Selo – Križevci, financiranog EU sredstvima, ponovno je prolongiran, i to za pune dvije godine. Zbog nepoštivanja zakazanih rokova, EU bi mogla tražiti povrat sredstava.

Kako javlja Jutarnji list, hrvatski konzorcij koji čine Dalekovod, DIV i Zagreb Montaža HŽ Infrastrukturi uputio je nedavno novi plan izvršenja radova u kojem se navodi da bi se radovi trebali završiti u ljeto 2023. godine, tri i pol godine nakon ugovorom predviđenog roka za završetak. Prema riječima naših sugovornika, prijedlog je prihvaćen, ali uz napomenu da izvođači od HŽ Infrastrukture ne potražuju nikakva financijska obeštećenja zbog produljenja roka.

I 2023. je optimističan rok?

Hrvatski konzorcij već je dvaput prolongirao rok završetka radova. Prvi rok je bio početkom 2020. godine. Kada taj rok nije mogao ispoštovati, konzorcij je od HŽ Infrastrukture zatražio produžetak za 700 dana i oko 60 milijuna kuna naknade zbog prolongiranja roka.

U HŽ Infrastrukturi su to odbili, pa je cijeli slučaj završio pred Vijećem za rješavanje sporova, koje je odobrilo produžetak roka od 404 dana bez ikakve financijske nadoknade. Novi rok za dovršetak radova bio je u ožujku ove godine, no ni taj nije ispoštovan. Prema našim informacijama, HŽ Infrastruktura će od izvođača zbog toga zatražiti naplatu garancije u visini od 5 posto vrijednosti ugovora, što iznosi 62 milijuna kuna.


Međutim, naši sugovornici povezani s projektom nisu preveliki optimisti kad je riječ o završetku projekta do novog predviđenog roka. Prema njihovim riječima, kako bi se dostigao novi rok i dovršili radovi, konzorcij bi u kratkom vremenu morao angažirati velik broj inženjera te u projekt uložiti velika financijska sredstva, a oni nisu sigurni da je konzorcij to u mogućnosti. Ako novi rok ne bude ispoštovan, Hrvatskoj prijeti i opasnost da Europska komisija zatraži povrat sredstava uloženih u projekt.

Vrijednost ugovora je 1,5 milijardi kuna, a Europska unija financira ga sa 85 posto, odnosno sa 1,272 milijarde kuna. Europska komisija zahtijeva da se ova dionica završi do kraja 2023., u protivnom će Hrvatska morati vratiti neutrošena sredstava i projekt dovršiti sama. Takvim razvojem događaja ugrožava se i strateški državni projekt gradnje pruge od granice s Mađarskom do luke Rijeka.

Stečaj Hidroelektre

Ugovor s domaćim konzorcijem potpisan je 2016. godine, a obuhvaća obnovu postojećeg i gradnju drugog kolosijeka na dionici dugačkoj 38,2 kilometra, uz gradnju šest novih i rekonstrukciju sedam postojećih mostova, gradnju nadvožnjaka, podvožnjaka, pothodnika, rekonstrukciju postojećih kolodvora Dugo Selo, Vrbovec i Križevci, gradnju novog kolodvora Gradec te nadogradnju stabilnih postrojenja električne vuče i modernizaciju signalno-sigurnosnih i telekomunikacijskih uređaja.

Projekt je u probleme zapao već u ljeto 2017. godine, kada je u stečaj otišla tvrtka Hidroelektra koja je u njemu bila podizvođač i jedina prava građevinska tvrtka među izvođačima na tom poslu. Zbog njezina izlaska iz posla radovi su dulje vrijeme gotovo stajali. Nakon godinu dana natezanja i pregovaranja umjesto Hidroelektre je kao podizvođač u projekt ušla tvrtka Integral Inženjering iz Laktaša. Radovi su ozbiljnije krenuli naprijed, ali ne zadugo.

Budući da kod projekata sufinanciranim europskim novcem nema avansnog plaćanja, izvođači radova moraju biti dovoljno financijski jaki da sami financiraju radove dok im investitor ne uplati sredstva. Kako domaći konzorcij financijski nije mogao pratiti cijeli projekt, vrlo je brzo došlo do problema s Integralom, koji je prošle godine izašao iz posla te nije uvedena neka nova velika građevinska tvrtka.

Naime, nijedna velika ozbiljna građevinska tvrtka, tvrde naši sugovornici, ne želi se prihvatiti ovog posla. Prema našim informacijama, građevinski dio posla s manjim kooperantima sada je preuzeo DIV, no to ide jako sporo.

Do sada je odrađeno 70 posto ugovora, a glavnina radova trenutno se odvija na dijelu od Vrbovca do Križevaca. Prema riječima naših sugovornika, u ovom trenutku raskid ugovora s izvođačima i raspisivanje natječaja za novog izvođača nije opcija.

Dionica pruge Dugo selo – Križevci na strateškom je željezničkom pravcu od granice s Mađarskom do Rijeke. Trenutno se na tom dijelu odvijaju radovi na dionici Križevci – Koprivnica, koja bi trebala biti završena 2025., a za dionicu Hrvatski Leskovac – Karlovac čeka se odluka o izboru izvođača.

Prema najavama resornog ministra Olega Butkovića, nizinska pruga od Zagreba do Rijeke trebala bi se završiti 2027. godine.

Državne tvrtke ne smiju raditi ako posao financira EU

Rješenje problema mnogi vide u izdvajanju tvrtke Pružne građevine iz HŽ Infrastrukture i njezinu angažmanu na radovima na ovom projektu. Tvrtka ima 1300 zaposlenih i specijalizirana je upravo za ovakve poslove.

Za ovu državnu tvrtku nema posla u najvećem infrastrukturnom ulaganju u željeznice u posljednjih stotinu godina jer Europska komisija ne dozvoljava Pružnim građevinama kao dijelu HŽ-a sudjelovanje u projektima u kojima je HŽ Infrastruktura investitor, a sufinanciraju se europskim novcem.

Komentari