Generalni direktor Nestléa za Hrvatsku: Svaku kompaniju, pa i veliku, treba voditi kao startup

poslovniFM

“Bitno je dati timu energiju, motivirati kolege, dati im prostora da slobodno rade i razmišljaju. I jako dobre ideje upravo dolaze iz takvog tima. Članovima tima treba dati slobodu, autonomiju da nešto naprave, a ne da im naređujete što trebaju napraviti i kako.

Ne tretirajte ih kao djecu, nego kao odrasle ljude. I zato je moja poruka liderima, onima koji odlučuju – prestanite demotivirati ljude da bi mogli biti motivirani, istaknuo je u ekskluzivnom razgovoru za poslovniFM Laurentiu-Florin Dimitriu, generalni direktor Nestléa za Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu i Sloveniju.

“Često govorim i kako bi trebalo svaku kompaniju voditi kao startup, nazvao sam to SEM pristup (Startup Enterpreneural Mindset). Problematika je to velikih kompanija. Ljudi dolaze na posao misleći da je sve pod kontrolom. Ako se od zaposlenika traži da se upisuju pri dolasku u 8 i odlasku u 16, od toga nema puno koristi nitko – ni zaposlenik, ni kompanija. A okruženje se mijenja i u jednom trenutku, kako se možemo sami uvjeriti, sve se promijeni. I shvatimo da ništa nije zacementirano. Ništa nije naslijeđeno i vječno. I zato je potrebno razmišljati kao startup, svaki dan donositi nešto novo, jer svaki je dan borba. Nikola Tesla rođen je na ovim prostorima, pun inovativnosti. Ja to vidim u ljudima u Hrvatskoj, tu inovativnost, u našim zaposlenicima, upravo taj inovativni, poduzetnički mindset. Zato je potrebno da i veliki funkcioniraju kao startup. To je moja misija, bez obzira gdje sam, tako razmišljati. Dati punu energiju timu za ubrzanje, dati pravi smjer i prilagoditi se svim okolnostima, naglasio je u Dimitriu u razgovoru s urednikom Darkom Bukovićem, u emisiji Vrijeme je za gospodarstvo.

Ključnim, ne samo za svoj rad, nego za rad svakoga tko je lider, ali i jednako važnim za timove, ali i za cijelu kompaniju, smatram sposobnost prilagodbe proizvodnog portfelja i menadžmenta strategiji u novoj promjeni. U 2020. godini korona je bila u fokusu, iduće godine bit će nešto drugo. Kod mijenjanja i prilagodbe do izražaja dolazi sposobnost promjena i stavljanja u kontekst budućeg poslovanja za lidere, tim i tvrtku. Vidljivom tada mora biti želja za promjenom, otvorenost učenju novog. To cijenim posebno kod svog tima”, naglašava Dimitriu.

“Nestlé globalno ima više od 2000 brendova i 10.000 proizvoda. U poslovnoj 2019. Nestlé je ostvario ukupne prihode od 92,5 milijardi švicarskih franaka, zapošljavao 291.000 zaposlenika u 189 zemalja, u ukupno 413 tvornica u 85 zemalja. Svaki dan u cijelom se svijetu proda milijun naših proizvoda. I jako je bitan još jedan podatak. Od samih svojih početaka Nestlé je inovativna kompanija, a samo u 2019. godini 1,7 milijardi franaka iznosila su ulaganja u R&D, kroz 24 takva centra širom svijeta, iznio je Dimitriu nekoliko podataka o multinacionalnoj kompaniji.

Organski rast kompanije u 2019. bio je 3,5 posto. U prvoj polovini godine organski je rast zadržan i iznosio je 2,8 posto, što je, zapravo, izniman rezultat kad se pogleda okružje u kojem se događa – od COVID-a 19, lockdowna država, praćenih ekonomskim krizama u državama, a svi smo svjesni i da osobna primanja nisu ista kao lani.

“Nestlé je prehrambena kompanija, s proizvodima za prehranu, zdravlje i zdrav život, svrstanih u sedam kategorija – od kave, kulinarstva do HORECA kanala, dječje hrane, hrane za kućne ljubimce, vode do prehrambenih rješenja na temelju znanosti. Vjerujem da upravo u toj disperziranosti kategorija leži naša snaga, ljepota poslovanja u kojem se razvija i umijeće balansiranja među kategorijama.

Vraćam se na podatke. Dakle, u prvom smo polugodištu ove zahtjevne 2020. na globalnoj razini ostvarili 41,2 milijarde švicarskih franaka ukupnih prihoda, što je gotovo jednako kao i lani u isto vrijeme, a kako sam rekao, s nešto manjim organskim rastom, reći će Dimitriu. Podsjetio je da je u Hrvatsku došao lani, i da je 2019. bila sjajna godina, u kojoj je ostvaren organski rast od 11,8 posto.

Očekivali smo i planirali za 2020. novi nastavak rasta, ali realnost je drugačija. Na hrvatskom tržištu je lani prodaja iznosila 37,2 milijuna švicarskih franaka. U prvom polugodištu ove godine, uz sve posljedice COVID situacije, prodaja je iznosila 16,4 milijuna franaka, što je nešto manje od prvih šest mjeseci lani, odnosno minus 1,6 posto, ali zbog puno toga ipak dobar podatak.

Hrvatska je zemlja koja se gospodarski oslanja na turizam, koja sa 4,5 milijuna stanovnika, godišnje ima i 20 milijuna turista.Turisti su se vratili, i to moram javno reći – hrvatska je Vlada napravila dobar posao u vraćanju turista, to ponovno otvaranje zemlje, posebno ako usporedite s drugima npr Španjolskom ili Grčkom. Mi to vidimo i po dobroj realizaciji i podacima za srpanj i kolovoz”, naglasio je Dimitriu.

“A ova kriza je pokazala kako se svi moramo znati njoj prilagoditi. No, vrijeme krize istodobno je najbolja škola za managera. Ako uspiju prilagoditi strategiju za svoje proizvode u novom realnom okruženju, to pokazuje snagu kompanije. Jedna od ključnih stvari je biti fleksibilan. Navest ću primjer. Naš fokus i inovacija bila je usmjerena na To GO proizvode….od kave do hrane. Sve je bilo To GO. I za turiste. I što sad. Godina je pokazala da se moramo okrenuti prodaji i korištenju proizvoda u kućama. Horeca je zatvorena bila ožujak, travanj i dio svibnja. Jutarnja kava iz ureda se premjestila kući, a s njom i navike. Promjena je i mnoge stvari i uređaji donose se kao HORECA u domove. Naš dom postaje centar svemira korištenja proizvoda, u dnevnom boravku i kuhinji vidimo restaurant i coffe bar, sa puno uređaja. Zato je potreba prilagodljivosti proizvodnog portfolija bila i pred nama, naglasio je.

Promijenilo se puno toga. Kupci. Ojačala je snažna upotreba u kućanstvima. Govorimo više o zdravlju, zdravoj prehrani, lokalnim proizvodima….. E-trgovina postaje nova realnost. I nakon lockdowna i tog switcha zapravo se e-poslovanje snažno nastavlja, odnosno sve ovo je jako ubrzalo upravo taj smjer. Uz to, digitalna usmjerenost je tu i za tržišne aktivnosti nove generacije. U Hrvatskoj je e-trgovina činila kod nas oko 1 posto, a već sada bilježimo 60-postotni rast. I to pred nas postavlja zadaću prilagodbe, kao dobavljač trgovini. Nitko nije mogao predvidjeti takav skok, a trgovina se pritom mora mijenjati, jer ključnim postaje upravo pitanje dostave. Na primjeru Black Fridaya se lako vidi kako takve ogromne količine nitko ne može dostaviti na kućne adrese. Stoga svatko u našoj branši mora o tome misliti, primijeniti i novu komunikaciju, ali i o sadržaju, kako bi vaš proizvod bio prvi na tražilicama kod organske pretrage.

Izdvojio bih zato trening program, e-business academy, online trening razvijen upravo za naše ljude, za prodajnu i marketinšku ekipu, jer su potrebna nova znanja i vještine kako prodavati robu na mreži.

Naravno, potreban je jak distribucijski sistem. Oni koji su bili pripremljeni i prije krize, sada mogu snažno rasti. Nestlé je e-trgovinu stavio u fokus svog poslovanja nekoliko godina prije, sada je akceleracija te odluke. Ako sad krećete bit ćete spremni tek za 3 do 4 godine u punom obujmu, a to je već izgubljena bitka”, smatra Dimitriu.

Na upit urednika o tržišnim udjelima kompanije i proizvoda na hrvatskom tržištu, Dimitriu ističe da je kava na prvom mjestu tržišnog udjela na hrvatskom tržištu.

“Tu smo lider na tržištu, s udjelom od gotovo 45 posto, s vrijednošću cijele kategorije od 48,5 milijuna eura. Kad govorimo o kavi, dopustite mi i novost, a to je Starbucks kava koju smo doveli od rujna na hrvatsko tržište. Iz povijesnih razloga”, u Hrvatskoj je Nestlé poznat i po čokoladi.

Upitan o planovima daljnjeg rasta, mogućih akvizicija i suradnji, prvi čovjek Nestléa za Hrvatsku BiH i Sloveniju, ističe da ako će i krenuti s akvizicijama, kupovati neku kompaniju ili surađivati s nekim proizvođačem na ovim prostorima, to mora biti u smjeru globalno postavljenih prioriteta.

“Ne vidim u ovom trenutku takvo što, ali naravno ostajemo otvoreni. Hrvatska je dio tržišta koji obuhvaća devet zemalja jugoistočne Europe, u kojoj su četiri zemlje EU-a. Tu su zasad dvije tvornice, tvornica hrane u Srbiji, Surčinu, a čokoladni segment u Bugarskoj, u Sofiji.

Tri ključna smjera mogu opisati kroz tri slova SAS. Sigurnost zaposlenika, Akcija je bitna jer kao prehrambena kompanija i prije smo imali a sada dodatno imamo obvezu da naši proizvodi budu stalno na raspolaganju kupcima. I treće slovo označava Solidarnost, koja počiva na poštivanju lokalne zajednice uključivanjem u lokalne projekte. Vrtim zdravi film je inicijativa koja je stara devet godina, kroz koju educirajući djecu i roditelje, znanjima o nutritivnim prednostima, zdravijim obrocima. Lani smo dodatno povezali roditelje i djecu kroz kuharske radionice. Dakle, kroz tu je inicijativu prošlo 52.000 djece, 15.000 roditelja, 772 škole, uz naše investiranje 4 milijuna kuna, ali bez ikakve promocije proizvoda.

Jedna od aktivnosti, koja traje 5 godina, usmjerena je pripremama mladih za njihovo buduće zapošljavanje. Njih 60 je zaposleno, trening proces je prošlo 100 mladih. Održano je 70 radionica na kojima su teenageri učili i kako napraviti dobar CV, napisati motivacijsko pismo, odgovoriti sebi gdje se vide, gdje misle da će se uklopiti, uz inspirativne razgovore s brojnim liderima raznih djelatnosti koji rade u Nestléu.

Treća bitna inicijativa je globalna odluka o korištenju 100 posto reciklirajućeg i ponovouporabljivog pakiranja do 2025. U Hrvatskoj nemamo tvornicu, ali sortiranje i recikliranje primjenjujemo svakodnevno, poštujući smjer Volim zeleno, uz zabranu korištenja plastike u uredu”, ističe Dimitriu.

Na kraju, na upit je li spreman upravo svoju misiju razmišljanja kao poduzetnik pretvoriti u stvarnost, Dimitriu odgovara:

“O, fantastično pitanje. Malo ste me zatekli. Daje mi za razmisliti jesam li spreman i bojim li se opustiti na tržište kao samostalni poduzetnik, poštujući upravo SEM i svoju misiju. Dugo sam u Nestléu, tko zna”, kazao je Dimitriu za poslovniFM.

Komentari