Brodić o planu Vlade oko INA-e: Dobar argument bio bi promjena vlasničkih udjela, ali za to je potrebna politička hrabrost ne imanentna sustavima u kojima se glasovi plaćaju

Ivan Brodić/photo-Eli Brodić

Glavni urednik portala Energypress Ivan Brodić komentirao je najavu Vlade kako ima plan za rješenje situacije oko INA-e. 

“Ministar Tomislav Ćorić je slavodobitno novinarima predočio kako je hrvatska strana, temeljem Božićnog obećanja, a nakon cirkusantskog procesa s konzultantima i njihovim mijenjanjem kao čarapa te wishful thinkinga u procesu određivanja vrijednosti INA-e, odlučila ponoviti ponudu za preuzimanje MOL-ovog relativno većinskog udjela u hrvatskoj naftnoj kompaniji”, napisao je na portalu Energypress. 

Dodajući da su naposljetku shvatili i u Vladi. “Nije uputno slušati raznorazne aspirante na čelno mjesto nacionalizirane kompanije, ta takva je vlasnička struktura i dovela do potrebe restrukturiranja, pronalaska strateškog partnera te njegove prirodne želje za maksimizacijom vlastitog vlasništva i utjecaja u kompaniji”.

Ističe da nakon zanimljivih akvizicija slovenskog Petrola u Hrvatskoj, INA više nije regionalni lider u downstreamu, a nakon što i OMV proda svoje slovensko poslovanje, pitanje je hoće li biti i druga po redu.



Dalje navodi kako nije pomogla niti slučajna greška oko prijave na natječaj za modernizaciju rafinerije u Rijeci.

“No, uvjeravaju me u INA-i, i nije im za nevjerovati jer riječka rafinerija je MOL-u i INA-i iznimno važna za poziciju na mediteranskom tržištu, kako se ništa katastrofično nije dogodilo i kako investicija ide dalje”.

Navodi kako je ona nekoliko puta veća od investicije u Pelješki most pa je razumljivo zašto je ‘bušenje’ te investicije u osobitom interesu opinion makera i influencera, koji zagovaraju nacionalizaciju kompanije na račun, ili uz inspiraciju, aspiratora na funkcije u tako vlasnički posloženoj kompaniji.

‘INA ima skučene mogućnosti napraviti iskorake u obnovljive izvore energije’

Naglašava kako INA, u uvjetima energetske tranzicije te u svađi dvaju vlasnika, , izvan maloprodajne mreže punionica električnih vozila, recimo u solare, vjetar ili pak u vodik, koji je neiskorišten ili slabo iskorišten nusproizvod nekih INA-inih industrija….

U ministarstvu se nadaju, kako navodi, da je mađarska strana sada spremna na nove pregovore jer ovo pitanje u političkom smislu sve više pritišće inače poslovično dobre odnose Hrvatske i Mađarske.

Smatra kako treba razmišljati izvan okvira ističući kako bi dobar argument bio promjena vlasničkih udjela, a samim time i potreba za promjenom upravljačkog ugovora.

Predlaže da Hrvatska zadrži, sukladno Zakonu o INA-i, 25 posto plus jednu dionicu, što garantira zadržavanje branda te djelovanje kompanije u hrvatskom pravosudnom sustavu, što je važno u energetski kriznim vremenima i kataklizmama. Ostatak svojih dionica neka proda trećoj strani, može i nekom konzorciju hrvatskih tvrtki, takvih koji to mogu financirati, a imali bi energetski i poslovni interes u našoj zemlji je dvije ili manje.

“Za to je potrebna politička hrabrost, koja nije imanentna sustavima u kojima se glasovi plaćaju (dakako, ne direktno) i politikama čija se popularnost kupuje zadovoljavanjem posebnih interesa. Jer, bliže se lokalni izbori. Možda je slučajnost, ali ministar je i tako najavio kako će se ponovno o tome razgovarati u ljeto, dakle, nakon lokalnih izbora…”, zaključio je.

Komentari