Tamna strana Brexita: Iako je VB oslobođena propisa EU, nova birokratska pravila u lukama poremetila su opskrbu

HRT

I najveće drame imaju svoj kraj. I onda, novi početak. Tako je i Velika Britanija s prvim danom ove godine “oslobođena” propisa EU-a i krenula u plovidbu otvorenim morima. Unatoč sporazumu o slobodnoj trgovini između Londona i Bruxellesa nova birokratska pravila u lukama poremetila su opskrbu.

Suočavanje sa stvarnošću pokazuju prazne police britanskog trgovačkog lanca u Dublinu i Belfastu. Neki od većih supermarketa nisu pripremljeni za dodatnu papirologiju, ali to je samo dio problema. Uz to, mnoge su tvrtke, svjesne dodatnih zahtjeva donijele poslovnu odluku o prestanku isporuke za Sjevernu Irsku, objašnjava John Martin iz udruženja cestovnih prijevoznika Sjeverne Irske.

Vozač iz Škotske Robert Marshall proveo je dan na britansko-francuskoj granici sjedeći u kamionu i čekajući da mu sanitarna kontrola da zeleno svjetlo za istovar lososa u skladištu udaljenom samo stotinjak metara. Trenutno nitko zapravo ne zna, kaže – što i kako trebaju raditi. Ni prijevoznici, ni vozači, ni britanska i francuska carinska služba.

Marshall zbraja gubitke. Sustavu daje još nekoliko mjeseci, a onda će odlučiti kako dalje. Ako se pak pita one koji pravila provode, zasad su, kažu, manje administrativne propuste skloni oprostiti. Međutim, mjere će uskoro biti i strože, najavljuje Charles-Henri Goeury, voditelj sanitarne i fitosanitarne kontrolne postaje u Boulogne-sur-Meru.


Propala su desetljeća suradnje

Zbog brexita propala su desetljeća suradnje na usklađivanju finesa u funkcioniranju lanaca opskrbe. Tvrtka Stephanea Pruvosta dosad je losose i grdobine kupovala na britanskom tržištu. Sada ribu nabavljaju u Norveškoj i Danskoj.

˝Mi Francuzi nismo željeli Brexit. Ljudi koji su za njega glasali sigurno su smatrali kako je to sjajno – drugi će prestati loviti u našim vodama i mi ćemo imati ekskluzivitet. Ali oni bi također trebali znati da 80 posto ulova izvoze u Europu. Razočarani smo, jer ono što je prije funkcioniralo, više ne funkcionira. A stanje je takvo da će biti više štete na britanskoj nego na francuskoj strani˝, kaže Stephane Pruvost, izvršni direktor veleprodaje tvrtke JP Maree.

Gubici s obje strane La Manchea

U prvim danima godine zbrajaju gubitke i s novim problemima teško se nose na obje strane La Manchea. Boulogne-sur-Mer glavna je francuska ribarska luka. Zbog birokratskih petljanija, britanski izlov do Europe više ne može stići svjež pa Francuzi uvelike obustavljaju narudžbe. Propalo je 20 posto ulova, kaže Arnaud Mille, voditelj nabave Demarne Frèresa.

Do odredišta rakovi više ne stižu u jednome danu jer udovoljavanje složenom carinskom sustavu ne trpi pogreške, bez obzira na to je li riječ o pogrešno napisanom latinskom nazivu riblje vrste ili sanitarnom certifikatu koji nema potrebne pečate.

Na drugoj strani Kanala, u škotskom Peterheadu, glavnoj britanskoj ribarskoj luci, jednako nezadovoljstvo. Odavde su goleme količine plodova mora redovito stizale svježe u kuhinje pariških, briselskih ili madridskih restorana. Provjerava se svaki kamion, svaka paleta, svaka kutija i sve traje i do pet sati, umjesto 45 minuta, tvrdi Jimmy Buchan, izvršni direktor prerađivača morske hrane.

U raljama birokracije

Većina Škota nije htjela Brexit. Ali zbog njega se njihovi ribari sada hvataju u koštac s veterinarskim potvrdama, carinskim deklaracijama, potvrdama o podrijetlu robe, certifikatima o standardima proizvodnje i gomilom drugih potrebnih papira kako bi izvezli robu. Pritom osim vremena gube i novac, kažu desetke tisuća funti na tjedan, a razdoblje prilagodbe moglo bi trajati godinama.

Brexit je britanskim gospodarstvenicima donio dodatne troškove od oko 7 milijardi funta na godinu. Otprilike toliko Velika je Britanija svake godine uplaćivala u proračun EU-a. U Bruxellesu je pak za zemlje članice uspostavljen poseban fond od 5 milijardi eura za ublažavanje posljedica. Najpogođenija Irska iz fonda će dobiti najviše, oko milijardu eura, Vijesti.hrt

 

Komentari